Op bezoek bij zorgboerderij het Gooi

11 april 2013

Op bezoek bij zorgboerderij het Gooi

Deze week was de SP op bezoek bij zorgboerderij het Gooi. Zorgboerderij het Gooi is een kleinschalige dagopvang voor mensen die (nog) niet in staat zijn deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces.We hoorden en zagen daar dat mensen met ieder een eigen talent maar ook ieder hun eigen beperking werkten en een gezellige dag hadden. De boerderij is echt hun dagbestedingsplek, dagopvang of werkplek. De stal wordt uitgemest, de pony geborsteld, de moestuin geschoffeld en de koe geknuffeld. Iedereen is of komt op zijn plek, of toch niet??

Voor iedereen een plek
De zorgboerderij wordt gerund door Caroline Verhey en Henny Blauwendraat samen met Marieke Splinter.

Marieke: “Mensen kunnen bij ons terecht voor dagbesteding, respijtzorg en re-integratie. Het zijn mensen met allerlei verschillende achtergronden. Psychisch beperkt, verstandelijk beperkt, mensen met niet aangeboren hersenletsel of bijvoorbeeld dementerend. Wij proberen voor iedere 'hulpboer' passende werkzaamheden te vinden, waarbij we rekening houden met wat iemand kan en wat iemand wil. Het werken op de zorgboerderij kent vele aspecten. Het buitenleven, de omgang met de dieren, werken in de natuur. Het doet mensen goed je ziet ze tot rust komen.”

Trots op het familiebedrijf
Zorgboerderij het Gooi is een familiebedrijf dat dateert uit 1892. Van oorsprong een melkveebedrijf en sinds 2009 ook een zorgboerderij. Henny is trots op zijn zorgboerderij. De zorgboerderij is aangesloten bij Landzijde Het centrale loket voor landbouw, zorg en welzijn in Noord-Holland. Bij deze organisatie zijn inmiddels ruim 100 zorgboerderijen aangesloten. En sinds augustus 2012 heeft de zorgboerderij het keurmerk 'Kwaliteit laat je zien'

Henny: “We hebben hier van alles: koeien, kippen, schapen, konijnen, pony’s, een moestuin, een bloementuin en we doen aan bosbeheer. Het is een prachtig bedrijf met voor ieder wat wils”

Bedreigde werkplek?
Als SP zagen we het meteen. Het is een unieke plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Een goed initiatief!
Maar die leuke dagbesteding of werkplek zouden de mensen die er werken wel eens kunnen verliezen. Waarom? Omdat er bezuinigd wordt (50%) op het vervoer van de mensen naar hun werkplek of dagbesteding. Of omdat in de lagere Zorg Zwaarte Pakketten (ZZP's) de dagbesteding niet meer (volledig) vergoed wordt. Dit laatste gaat op voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking maar ook voor mensen met een psychiatrische aandoening en senioren. Met familie, betrokken zorgorganisaties en gemeenten wordt geprobeerd een passende oplossing te vinden. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Zorg om Zorg
De zorgen die leven op de zorgboerderij het Gooi staan niet op zichzelf. In Kortenhoef sluit dagbestedingscentrum de Matrijs en in Hilversum staan de werkplekken van de medewerkers van Puur Smaeck op de tocht. De WMO raad Hilversum waarschuwde hiervoor al en een directeur van een zorginstelling die zorg draagt voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap wist ons te vertellen dat voor zijn organisatie de bezuinigingen op vervoer een verliespost is van meer dan een miljoen.

Hier moeten we zuinig op zijn
De SP is van mening dat we zuinig moeten zijn op initiatieven zoals deze. Tientallen jaren terug vonden we het een goed idee om mensen, die wij niet zo goed begrepen of die niet mee konden komen, 'weg te stoppen in de bossen". Nu vinden we (gelukkig) dat iedereen op zijn eigen manier mee mag doen. Maar dan moeten we wel zorgen dat dit ook mogelijk blijft! Linksom of rechtsom…