SP strijd voor zorg

6 maart 2013

SP strijd voor zorg

Afgelopen zaterdag, 2 maart, was de SP weer te vinden op de Hilversumse markt. In het kader van de actieStrijd voor Zorg werd er speciale aandacht gevraagd voor de zorg voor ouderen, gehandicapten, psychiatrisch patiënten, kinderen en iedereen in Nederland, die zorg nodig heeft. Op de zorg vindt er momenteel een gigantische afbraak plaats door dit kabinet. De verantwoordelijkheid over de verdeling van de zorg ligt nu nog op landelijk niveau maar gaat over naar de gemeente die dan de lakens uit gaat delen. Wie krijgt de zorg en op wat voor manier? En hoeveel geld krijgen de gemeenten om deze zorg goed te organiseren? De SP heeft hierover grote zorgen en steunt daarom de actie: Strijd voor Zorg!

De SP pleit voor fatsoenlijke zorg, die laagdrempelig is en voor iedereen te bereiken is. De overheid kan niet aan de ene kant zeggen dat mensen langer thuis moeten blijven en aan de ander kant de voorzieningen die dat mogelijk maken afbreken. De thuiszorg is zo een belangrijke voorziening. Het met drie kwart terug brengen van de thuiszorg (zoals dit PvdA/VVD kabinet van plan is) is funest voor de mensen die thuis willen blijven wonen en zorg nodig hebben. Maar het is ook funest voor de werkgelegenheid. Vele thuiszorgmedewerkers verliezen dan hun baan.

Honderden handtekeningen tegen de afbraak van zorg
De SP voorziet grote problemen als de nu voorliggende kabinetsplannen doorgaan. Daarom konden mensen afgelopen zaterdag bij de SP kraam hun handtekening zetten tegen de afbraak van de zorg. Honderden mensen zetten inmiddels hun handtekening. En tekenen kan nog steeds! Op de actiesite van Strijd voor Zorg

En getuige de vele gesprekken die, over dit onderwerp, voor de kraam plaatsvonden tussen de SP-ers en mensen die de kraam bezochten, kan gesteld worden dat dit veel mensen raakt. De rode draad: boosheid, verontwaardiging en teleurstelling, met name uit de hoek van de ouderen en gehandicapten. Het werk van de SP en de lange adem die wij daarin hebben, wordt zo bleek alom gezien en gewaardeerd.

Ga 6 april demonstreren in Den Haag
De actie Strijd voor Zorg is een gezamenlijke actie van de vakbonden en verschillende partijen. Aankomende 6 april is er een grote demonstratie in den Haag. Wij roepen iedereen die de zorg een warm hart toedraagt op om hierheen te gaan. Aanmelden kan via deze link.