Bezuiniging: 1 kroket per maand

12 maart 2013

Bezuiniging: 1 kroket per maand

Woensdag 13 maart wordt er in de Hilversumse gemeenteraad besloten over de bezuinigingen op raadsbudgetten. De SP vindt het logisch dat, in een tijd waarin aan iedereen wordt gevraagd om in te leveren, de raad zich ook de taak op legt om op zichzelf te bezuinigen. Maar wat schetst onze verbazing? Er wordt voorgesteld dat raadsleden 1 kroket per maand inleveren.

In de commissievergadering (welke de raad adviseert) van 27 februari werden 3 beslissingen voorgelegd:

1. De kosten voor catering tijdens en rondom de raadsvergadering te versoberen per 1 januari 2013 met 2.500 euro.
  2. Het budget burgerparticipatie bij begrotingsopstelling te schrappen per 1 januari 2013 met 15.000 euro.
  3. Het onderzoeksbudget van de rekenkamer te verminderen per 1 januari 2014 met 15.000 euro.

Hiernaast werd tijdens de vergadering nog een voorstel gedaan om de kosten van de griffie met 14 duizend euro binnen het raadsbudget te verminderen.
Het verbaast de SP dat behalve het eerste punt geen enkele bezuiniging de raad zelf raakt. En het verbaast ons dat, buiten de SP, geen van de aanwezigen op de commissievergadering dit een probleem vond.
Aan ongeveer alles en iedereen wordt een bijdrage in de bezuinigingen gevraagd. 76 ambtenaren is of wordt verteld dat ze hun baan kwijtraken. Zorg, cultuur, brandweer, uitkeringsgerechtigden, iedereen levert fors in. En de raad? Die levert zijn gratis kroket in.

Indien raadsleden 10% op hun persoonlijke toelage zouden bezuinigen (de SP is voor 20%) zou dit jaarlijks 61 duizend euro opleveren.
De voorgestelde bezuiniging valt niet eens in een normaal percentage uit te drukken.