SP vreest kaalslag WMO

2 februari 2013

SP vreest kaalslag WMO

De SP heeft (net als de vakbonden) ernstige zorgen over de gevolgen die de landelijke en de lokale bezuinigingen op de huishoudelijke zorg, dagbesteding, persoonlijke begeleiding en verzorging zullen hebben voor gehandicapten, psychiatrisch patiënten, (dementerende) ouderen en anderen die zorg nodig hebben. De SP Hilversum en de SP werkgroepen in het Gooi hebben daarom hun gemeenten per brief opgeroepen om bij de Staatsecretaris zorg protest aan te tekenen tegen de bezuinigingsplannnen van dit PvdA/VVD kabinet. Niet alleen komen mogelijk mensen zonder de zorg te zitten maar ook vele zorgwerkers kunnen hun baan verliezen.

Hilversum, 31 januari 2013

Geacht college,

De SP-Hilversum heeft ernstige zorgen over de gevolgen die de voorgenomen landelijke bezuinigingen op de huishoudelijke hulp en de persoonlijke begeleiding en verzorging (PGB) zullen hebben.

Dit kabinet is voornemens om driekwart van de huishoudelijke zorg af te schaffen. Ouderen, gehandicapten moeten die zorg zelf gaan betalen. Daarnaast worden de dagbesteding en de begeleiding overgeheveld vanuit de AWBZ naar de WMO. Daarmee gaat ook nog eens een landelijke bezuiniging gepaard van 1.4 miljard euro.

De gemeente heeft een compensatieplicht. Dat wil zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat mensen met een beperking of handicap toch zo goed mogelijk kunnen functioneren. In de nu voorliggende plannen is zeker dat de gemeente voor minder geld de thuiszorg, de dagopvang en begeleiding van gehandicapten, psychiatrisch patiënten, (dementerende) ouderen en anderen die hulp behoeven moet regelen.

De SP ziet het één en ander niet goed komen en roept het College op om protest aan te tekenen bij de Staatsecretaris, zowel over de voorgenomen bezuinigingen op de huishoudelijke hulp als op de dagbesteding en de peroonlijke begeleiding en verzorging.

Als het beleid doorgaat zoals nu bedacht dan kan het niet anders dan dat in de WMO de komende maanden een enorme kaalslag plaats gaat vinden. de gemeente zal dan immers andere maatregelen moeten nemen om het gat in de WMO dicht te spijkeren en dat zal, hoe dan ook, ten koste gaan van de kwaliteit van die zorg aan mensen die dit hard nodig hebben.

De SP- Hilversum vindt dit niet te verkopen aan bewoners van Hilversum, vandaar een oproep aan het College, en speciaal aan de wethouder zorg eric van der Want, om protest aan te tekenen bij de Staatssecretaris en hem te vragen om zijn verantwoordelijkheid te nemen en gemeenten financieel te compenseren.

met vriendelijke groet,

fractie SP Hilversum

Bianca Veweij
Joep Meddens
Peter van de Weerd
Pierre van Rooden

Zorgmeldpunt
De SP heeft ook een zorgmeldpunt (SPZorgmeldpunt@live.nl) geopend voor iedereen die (thuis)zorg heeft of daarin werkt. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen. Bent u tevreden over de zorg die u krijgt? Zijn er bij u zaken veranderd sinds de diverse bezuinigingen zijn ingevoerd. En voor de medewerkers in de zorg: Wat merk jij van de ontwikkelingen in de WMO en de bezuinigingen. Kan je je werk nog goed doen? Wat moet beter en wat gaat goed? Laat het ons weten!

Via het zorgmeldpunt kan je je ook aanmelden voor een gesprek met de SP werkgroep zorg en welzijn.SPZorgmeldpunt@live.nl