Geen geld, geen medicijnen

21 februari 2013

Geen geld, geen medicijnen

Het ging bijna onopgemerkt voorbij. Maar eind januari maakte, de enige, avond-, nacht-, en weekendapotheek in Gooi en omstreken bekend dat vanaf 1 februari 2013 niet iedereen die (spoed) medicijnen voorgeschreven heeft gekregen die “zomaar” mee krijgt. Mensen die een zorgverzekeraar hebben waar de apotheek geen contract mee heeft moeten aan de balie betalen anders krijgen ze hun medicijnen niet mee. Maar hoe moet dat als je geen geld hebt om je medicijnen te betalen? Waar moeten mensen die (veelal) wel verzekerd zijn maar onvoldoende geld hebben dan heen. Want er is in de hele wijde omtrek geen andere apotheek.

De dienstapotheek Blaricum is de enige apotheek in de hele regio (dekkingsgebied 13 dorpen) waar je 's avonds, in het weekend en 's nachts terecht kan voor (spoed)medicijnen. Deze apotheek maakte eind februari bekend dat ze er niet in geslaagd is om met een aantal (17) zorgverzekeraars afspraken te maken over de vergoedingen van geneesmiddelen. Hierdoor kan de apotheek de kosten van die geneesmiddelen niet rechtstreeks bij de verzekeraar declareren en moeten mensen (die verzekerd zijn bij een verzekeraar waar geen contract mee is) direct aan de balie afrekenen.

Geen geld, geen medicijnen?
Maar wat gebeurt er als je wel medicijnen voorgeschreven hebt gekregen maar geen geld hebt? Let wel dit zijn medicijnen die je met spoed door een arts voorgeschreven hebt gekregen en dus echt nodig hebt. De dienstapotheek is alleen voor spoedgevallen: met een herhaalrecept ben je er niet welkom aldus de website van de dienstapotheek.
Trouwens, als de medicijnen hadden kunnen wachten tot de volgende dag was je wel naar de apotheek om de hoek gegaan in plaats van naar enige nachtapotheek in de regio die bij het Ziekenhuis in Blaricum ligt en dus voor geen enkele bewoner van de regio op loopafstand ligt.

De SP heeft een onderzoekje gedaan. Wij zochten op de website van de apotheek naar het kopje "Geen geld wat nu?" Dat is er niet.
Dus pakten we de telefoon en hebben we de apotheek gevraagd wat te doen als je wel medicijnen nodig hebt maar geen geld hebt. Het antwoord was: “Dan krijgt u de medicijnen, in principe, niet mee”. Ja en hoe zit het dan met dat principe... Wie bepaalt of dat die nacht geldt? En welk principe is dit dan? Bepaald de apotheker wie wel en wie niet? Wij hopen van niet want de arts zal toch niet voor zweetvoeten een spoedrecept uitschrijven?

Ruzie over contracten, klant de dupe
Onze conclusie is: Geen geld geen medicijnen. Dankzij de machtige rol van zorgverzekeraars, die de spoedzorg niet willen vergoeden. Of is het de apotheek die meer geld wil hebben voor de medicijnen dan andere apotheken omdat ze 's nachts en in het weekend werken. Hoe het ook zit, het maakt niet uit. Je krijgt je medicijnen niet mee! De burger is de dupe.

Om je rot te schamen
Als SP vinden we dit een beschamende conclusie. Wij verwachten dat er als de sodebliksem een oplossing bedacht wordt voor dit probleem. Zeker voor die mensen die onvoldoende geld hebben maar toch medicijnen nodig hebben.

Bedenk een oplossing
Omdat de avond-, nacht-, weekendapotheek de enige! apotheek in de wijde omtrek is vinden we als SP dat deze voor iedereen laagdrempelig toegankelijk moet zijn (ook als je weinig geld hebt) en zeker als je wel verzekerd bent. Wij vinden dat de verzekeraars en apotheek tot afspraken moeten komen voor alle verzekerden. Want die zijn nu de dupe en hebben geen dichtbij gelegen alternatief.

We zullen onze wethouder zorg, tijdens de raadscommissie vergadering van 27 februari, vragen hoe hij denkt dit varkentje te gaan wassen. Want om maar een voorbeeld te noemen. Agis (waar veel mensen uit de bijstand een verzekering hebben omdat via de Hilversumse bijzondere bijstand alleen die polis goedkoper te krijgen is) is één van de zeventien verzekeraars waar de apotheek geen contract mee heeft. Weten zij dat ze bij de apotheek moeten betalen? Konden zij kiezen voor een gemeentelijke aanbieding bij een zorgverzekeraar die wel een contract heeft met de apotheek?

Maar ook zullen we andere regio-gemeenten op de hoogte brengen van onze zorgen. Wij vinden dat er een manier bedacht moet worden (die dan ook op de site van de apotheek moet staan) om te zorgen dat mensen de medicijnen die ze met spoed nodig hebben ook krijgen. Ook als ze geen of onvoldoende (cash) geld hebben.

Verder vragen wij ons af of de verzekeraars die geen contract meer hebben met de dienstapotheek in Blaricum dit wel keurig aan hun verzekerden gemeld hebben.
Bekijk hier met welke verzekeraars de apotheek geen overeenkomst heeft.

De SP is niet de enige met zorgen over het voortbestaan van de avond-, nacht-, weekendapotheek ook de Stichting Dienstapotheken Nederland schreef een brandbrief. Lees hier hun brief.

Dienstapotheek in zwaar weer. Artikel Gooi en Eembode