'VVD-wethouder meldt Hilversum aan voor Roemernorm'

14 november 2012

'VVD-wethouder meldt Hilversum aan voor Roemernorm'

Bij de begrotingsbespreking van 31 oktober j.l. vroeg de SP aan het Hilversums college of de gemeente zich wil committeren aan de Roemernorm voor externe inhuur. De Roemernorm stelt dat een overheid maximaal 10% van de totale loonsom mag uitgeven aan de inhuur van externen. Denk aan dure externe adviseurs, interim-managers en andere externe medewerkers.De regel voorkomt bijvoorbeeld ook dat ambtenaren, op papier, worden wegbezuinigd om vervolgens als dure externen consultant weer te worden binnengehaald.

Op de vraag van de SP antwoordde de VVD-wethouder Lon Jooren –van de Bor: “ wij voldoen al aan die norm en dat willen we blijven doen. U mag ons aanmelden als voorbeeldgemeente voor de Roemernorm”

Inmiddels hebben we als SP aan het voorstel van de wethouder gehoor gegeven en is de gemeente Hilversum aangemeld als voorbeeldgemeente. En zullen we nauwlettend in de gaten houden of de gemeente inderdaad aan de norm voldoet.

Lees verder voor onze brief aan Emile

Hilversum, 12 november 2012

Beste Emile,

Graag melden we goed nieuws uit Hilversum. Het college van burgemeester en wethouders heeft zich gecommitteerd aan de Roemernorm voor de inhuur van externen door de overheid.

Wij hopen dat je dit goede voorbeeld kunt gebruiken om ook andere overheden ertoe te bewegen aan deze norm te voldoen. Zo voorkomen we dat onnodig veel geld wordt besteed aan dure externen. Uiteraard blijven wij scherp opletten of de gemeente Hilversum zich aan haar commitment houdt.

Strijdbare groet,

Fractie SP-Hilversum