Koopzondagen niet klakkeloos invoeren!

11 november 2012

Koopzondagen niet klakkeloos invoeren!

Het nieuwe PvdA/VVD- regeerakkoord maakt het mogelijk dat gemeenten straks over het aantal koopzondagen kunnen beslissen. Alle verantwoordelijkheid hiervoor komt bij de gemeenten te liggen. Daar moeten we dus zorgvuldig mee om gaan. De SP-Hilversum wil het aantal koopzondagen beperkt houden omdat het voor werknemers en kleine zelfstandigen belangrijk is dat er een gezamenlijke dag is waarop de winkels in meerderheid gesloten zijn. Extra koopzondagen bevoordelen het grootwinkelbedrijf ten opzichte van de kleine middenstanders. Gebleken is dat voor de kleine middenstander en zelfstandigen extra koopzondagen nauwelijks leiden tot meer omzet, maar winkeliers wel vaker in hun winkel staan om hetzelfde te verdienen. De SP-Hilversum pleit voor een grondig onderzoek naar het draagvlak voor verruiming van het aantal koopzondagen.

Werknemersbelang en vrije tijd
Met verruiming wordt te weinig rekening gehouden met de belangen van werknemers. De vakbonden dringen er niet voor niets op aan om gemeenten te verplichten de belangen van werknemers mee te laten wegen in het besluit tot invoering van de extra koopzondagen. Daarnaast is de zondag een belangrijke gemeenschappelijke vrije dag waarop verenigingsactiviteiten georganiseerd worden en mensen activiteiten kunnen ondernemen met familie en vrienden. De SP vindt het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen daar aan mee kunnen doen. In Nederland is de aangewezen dag hiervoor de zondag omdat dit een dag is waarop de meeste mensen vrij zijn.

Alles voor de economie
Onze liberale vrienden van de Hilversumse VVD hebben hun kans al geroken en nog voor de inkt van het regeerakkoord droog is geventileerd dat zij toch echt voorstander zijn van het uitbreiden van de Hilversumse koopzondagen. Dat zou namelijk goed zijn voor de Hilversumse economie. Maar is het ook goed voor de Hilversummers? Willen ze het wel?

Is de Hilversummer alleen een consument?

Uitzending van politiek debat Hilversum d.d. 24 november SP raadslid Joep Meddens in gesprek, over koopzondagen, met VVD raadslid Arno Scheepers (vanaf minuut 27)

Minder variëteit winkelaanbod en leegstand?
Of het goed is voor de lokale economie is ook maar de vraag. Voor de grootwinkelbedrijven en landelijke winkelketens is een uitbreiding uitstekend. Maar aangezien de kleine bedrijven de meeste last hebben van een verruiming, en deze bedrijven het momenteel toch al niet makkelijk hebben, is de kans groot dat een aantal van deze bedrijven hierdoor de deur zal moeten sluiten. Deze kleine bedrijven brengen nu juist de variëteit in het aanbod wat een regionaal aantrekkende werking heeft. En wanneer deze kleine bedrijven vertrekken, zullen er niet zo snel winkelketens in deze panden komen, de Kruitvatten, Blokker’s, Bart Smit’s, Hema’s, C&A’s en V&D’s zitten al in ons centrum Er is dus een kans op een grotere leegstand en een minder aantrekkelijk winkelcentrum.

Onderzoek naar koopzondagen
De SP pleit voor een onderzoek naar het draagvlak van de koopzondagen. Alle winkeliers, zelfstandigen uit zowel het midden-, klein- en grootbedrijf zouden aan dit onderzoek mee moeten kunnen doen. Daarnaast moeten de werknemers gehoord worden. De SP is van mening dat het wel heel voorbarig is om nu alvast, zonder plan en overleg, te gaan roepen dat de koopzondagen goed zijn voor Hilversum. Wij zijn benieuwd naar de standpunten en meningen van de diverse ondernemers en werknemers. Een raadsvoorstel waarin alleen maar staat dat het goed is voor de economie is voor ons ondenkbaar. Wij verwachten tegen de tijd dat we het er over gaan hebben, een gedegen raadsvoorstel en uitgebreide toelichting (met argumenten) en de resultaten van een draagvlakonderzoek.Alle ondernemers in Hilversum moeten daarvoor persoonlijk uitgenodigd worden.

Andere gemeenten terughoudend
In andere gemeenten reageert men terughoudend op de mogelijkheid om extra koopzondagen in te voeren. Zo geeft de gemeente Blaricum over de koopzondagen kwestie aan: "het hoort erom te gaan of winkeliers en bewoners van de gemeente meer koopzondagen willen.” In Wijdemeren en Huizen ging de discussie eerder dit jaar nog op slot uit angst voor een bestuurscrisis. Bussum heeft zorgen over de kleine zelfstandigen. Dit meldde de gemeentelijke woordvoerder in de Gooi en Eemlander van 25 oktober. De gemeenten Naarden en Soest geven aan dat zij "niet veel aanvragen verwachten en dat ondernemers tevreden zijn met de huidige regelingen”.

Reden genoeg dus om goed over de invoering van extra koopzondagen na te denken en vooral eerst te onderzoeken wat Hilversummers en ondernemers willen.