Mantelzorgers Recht op tegemoetkoming kosten kinderopvang?

10 oktober 2012

Mantelzorgers Recht op tegemoetkoming kosten kinderopvang?

In de gemeenteraad wordt de Hilversumse verordening kinderopvang besproken. In die verordening staan verschillende zaken rondom kinderopvang geregeld, zoals wanneer je aanspraak kan maken op een tegemoetkoming van de kosten. Op dit moment kan je een tegemoetkoming van de kosten voor kinderopvang alleen aanvragen als dit gerelateerd is aan werk. Als SP stellen we voor om ook mantelzorgers en ouders met een medische of sociaal maatschappelijke noodzaak tot kinderopvang of naschoolse opvang als doelgroep in deze verordening op te nemen. Dit sluit namelijk goed aan bij onze, en de gemeentelijke gedachte, gedachte dat we mantelzorgers en mensen met een sociaal maatschappelijk probleem of medisch probleem willen ondersteunen.

De wettelijke mogelijkheden
In de wet kinderopvang is een gemeentelijke doelgroep opgenomen die aanspraak kan maken op tegemoetkoming van kosten van de kinderopvang. Het gaat om mensen die arbeid en ouderschap combineren. Daarbij moet het begrip ‘arbeid’ ruim worden opgevat. Ook het volgen van een traject in het kader van arbeidsinschakeling of het volgen van een scholing of cursus valt hier onder.

Verruiming voor mantelzorgers en mensen met een sociaal medische indicatie
Naast deze wettelijk vast gestelde doelgroepen kan de gemeente beslissen om ook andere mensen de tegemoetkoming te gunnen. Wij denken in het licht van een sociale gemeente en in het kader van de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) aan de volgende twee groepen mensen.

1. Mensen met een sociaal medische indicatie: een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking bij de ouder of het kind, die kinderopvang noodzakelijk maakt.
Ouders waarvoor een noodzaak tot kinderopvang of naschoolse opvang is vastgesteld als gevolg van sociale of medische noodzakelijkheid mogen volgens ons in aanmerking komen voor de tegemoetkoming van de kosten voor de kinderopvang.

2. Mantelzorgers: Mantelzorgers vinden wij mensen die aan iemand uit de directe omgeving langdurig zorg verlenen, niet in het kader van een hulpverlenend beroep, waarbij de zorgverlening voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.
De mantelzorger kan volgens ons in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang als de noodzaak tot kinderopvang of naschoolse opvang voortkomt vanuit de activiteiten als mantelzorger.

In beide gevallen moet rekening gehouden worden met de aantoonbare mogelijkheden van de aanvrager om zelf in kinderopvang te voorzien of met een andere passende voorziening waar de ouder redelijkerwijs gebruik van zou kunnen maken.

Waar kiezen we in Hilversum voor?
Wij zijn benieuwd of onze collega raadsleden en de wethouder ook mogelijkheden zien om deze kwetsbare groepen mensen tegemoet te komen in deze toch al moeilijke tijden….