Alles wat je wilde weten over gemeentepolitiek

24 oktober 2012

Alles wat je wilde weten over gemeentepolitiek

Enkele SP ‘ers, Jan, Rein, Bob en onze kersverse fractiemedewerker Pierre van Rooden (links op de foto) volgden de, door de gemeente Hilversum georganiseerde, cursus gemeentepolitiek. De cursus bestaat uit drie delen: een theoretisch avond, een vraagavond, en een bezoek aan een raadsvergadering. De cursus was een succes. Meer dan twintig mensen volgenden deze cursus. Pierre schreef voor deze site een verslag.

Wat doen die lui eigenlijk?
Voor wie nog maar weinig snapt van politiek en zich afvraagt wat al die lui nou eigenlijk doen in het raadhuis is er geen excuus meer. De afgelopen weken verzorgde de gemeente een gratis cursus gemeentepolitiek voor inwoners. In drie avonden kreeg je toegelicht hoe de gemeente werkt, hoe de politieke partijen hun gang gaan en hoe het er aan toe gaat tijdens een raadsvergadering.

Ik ben al een paar maanden actief voor de fractie van de SP, maar zelfs als je daarin meedraait blijven er nog wel een paar vragen liggen. Om die vragen uit de wereld te helpen (wie doet er nou eigenlijk wat, en wat mag de gemeente nou helemaal?) heb ik me opgegeven voor de cursus en ik was duidelijk niet de enige die meer wilde weten over onze lokale politiek.

Honderdduizend vragen
Tijdens de eerste avond krijgt iedereen een forse cursusmap met allerlei informatie over de gemeente. Een mooi naslagwerk en er zitten zaken in die ik zelf meteen erg handig vond. Zo zit er een sheet in met waar iedereen zit in de raadszaal. Handig om als je op de tribune zit gezichten en namen bij elkaar te zoeken. Door Peter Schulten, bestuursondersteuning, en raadgriffier Kasper Driehuijs werd uitvoerig uitgelegd wat de gemeente mag, hoe de gemeenteraad haar besluiten maakt, en hoe dat in Hilversum, met toch zo zijn eigen regeltjes, werkt. De cursisten waren erg enthousiast en wilden het naadje van de kous weten. De sprekers werden gebombardeerd met vragen. Hierdoor duurde de avond een stuk langer dan gepland. In de pauze werd een quiz voorgelegd, met een paar makkelijke inkoppers maar ook een paar vragen
waar wel over getwijfeld werd: kan de gemeenteraad de naam van het dorp veranderen? En in welke taal mag een raadslid de eed afleggen?

Gemeenteraadsleden dichtbij
Duidelijk werd deze avond ook dat de Hilversumse gemeenteraadsleden goed bereikbaar zijn. Is er een probleem? Mail het de raad. Via de site van de gemeente is het mogelijk om partijen of raadsleden persoonlijk te benaderen en via de griffie op griffie@hilversum.nl bereik je de gehele gemeenteraad. Als het een goed omschreven serieus probleem is gaat er vast en zeker een raadslid of partij voor je aan de slag.

De burgemeester het hemd van het lijf vragen
Op de tweede avond kwamen een aantal mensen die actief zijn in de raad opdraven om vragen te beantwoorden. Onder de aanwezigen waren burgemeester Broertjes, wethouder Erik Boog, raadslid en voormalig wethouder Karin Walters en nog enkele andere raadsleden en fractiemedewerkers. Ik was er die avond niet bij - het leek me wat vreemd om vragen te gaan stellen aan mensen waar ik al mee samenwerk. Maar los daarvan was de tweede avond een geweldige gelegenheid om eindelijk uit te vissen hoe mensen nu politiek bedrijven.

Op naar de raadsvergadering
De laatste avond woonden we een raadsvergadering bij. Raadsvergaderingen zijn openbaar, dus iedereen kan er altijd heen. In dit geval kregen we ook een korte inleiding in de Dudokkamer, over wat er die avond besproken werd en hoe dat zou gaan. Griffier Frank Zwertbroek schatte in dat we om elf uur klaar zouden zijn. Achteraf bleek dat hij dit prima ingeschat had. In de laatste minuten voor de raadsvergadering kregen we allemaal een certificaat als bewijs van deelname uitgereikt.

Natuurlijk ging de hele club met burgemeester Pieter Broertjes op de foto. Daarna togen we naar de publiekstribune van de raadszaal om de raadsvergadering bij te wonen.

Ik had de indruk dat de cursisten het interessant vonden om de politici aan het werk te zien, al was er ook wel wat kritiek. Politici die elkaar bleven herhalen, of discussies die niet heel veel nut leken te hebben wekte enige verbazing. En een cursist merkte op dat het vooral de kleine partijen waren die veel aan het woord waren. In dat opzicht lost een cursus natuurlijk niet alles op. Mensen zullen zich blijven verbazen over de politiek.

De cursus gemeentepolitiek is een aanrader!
Met de cursus van de gemeente wordt een hoop duidelijk. Het is een aanrader voor iedereen die zich betrokken voelt bij wat er in de gemeente gebeurt. In de lente volgend jaar wordt de cursus herhaald. Dus schrijf je in! Dit kan via griffie@hilversum.nl De gemeente is er tenslotte voor ons. Dan kun je er maar het beste wat over weten.

Pierre van Rooden, fractiemedewerker SP Hilversum

SP'er Jan te gast bij politiek café
Tijdens de uitzending van het politiek café, 20 oktober j.l. waren twee cursisten van de de cursus gemeentepolitiek te gast om te vertellen wat zij vonden van de cursus. SP'er Jan was één van de twee gasten. Luister naar zijn ervaringen. Eerste 10 minuten van het filmpje.

Bovenstaand filmpje is gemaakt door stichting politiek debat Hilversum in samenwerking met RTi Hilversum en is opgenomen in café Dudok