h

Thuiszorg: Kwaliteit gaat vóór prijs

30 september 2012

Thuiszorg: Kwaliteit gaat vóór prijs

Sinds enige jaren zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de inkoop van de huishoudelijk verzorging (thuiszorg) die vanuit de WMO geleverd wordt. Het standpunt van de SP is altijd geweest: Zorg is geen markt! Het lijkt erop dat er nu eindelijk voor kwaliteit en fatsoenlijk salaris wordt gekozen. Vele SP acties zijn gevoerd en door schade en schande is geleerd dat de marktwerking in de zorg niet leidt tot kwalitatief goede zorg, goed gekwalificeerd en fatsoenlijk betaald personeel. Afgelopen woensdag stelde de gemeenteraad opnieuw de tarieven voor de aankomende thuiszorg contracten vast. Als dringend advies aan de gemeente had de SP dit keer een 21 punten wensenlijst ingeleverd. Afgelopen woensdag constateerden we dat aan vele van onze 21 punten is gedacht. De vastgestelde tarieven zijn nog steeds geen vetpot, en nog geheim, maar als SP hebben we kunnen constateren dat voor de nu vastgestelde tarieven en de afgesproken criteria fatsoenlijke en menswaardige thuiszorg mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat er gekozen is om minder op prijs en meer op kwaliteit in te zetten. Maar afijn de gemeenteraad stelt de tarieven vast en verdere inkoop is een college bevoegdheid. Het kan dus nu beter gaan en wij zijn benieuwd of het ook goed gaat.

 

Als je zorg nodig hebt
Mensen die huishoudelijk verzorging nodig hebben vragen dit niet omdat ze dit zo leuk vinden. Ze hebben hulp nodig en de SP is van mening dat ze die zorg en begeleiding dan ook moeten krijgen. We willen dat de gemeente de kwaliteit van zorg bewaakt en een goed opdrachtgever is die ervoor zorgt dat mensen die voor de thuiszorg werken fatsoenlijk loon krijgen, voldoende opgeleid zijn en onder normale omstandigheden kunnen werken.

Kwaliteit gaat vóór prijs
Wij zijn tevreden over het feit dat de inkoop van de thuiszorgdiensten nu volgens de 2B inkoop methode gaat. Dit betekent dat er niet op prijs maar op kwaliteit wordt gestuurd. Dat is gunstiger voor de mensen die zorg nodig hebben maar ook voor de zorgmedewerker.

Grootschalig is niet altijd beter
Samen met negen andere gemeenten sluiten we contracten met zorgaanbieders. De gemeenten doen dit door middel van een samenwerkingsverband dat Inkoop Samenwerking in Gooi en Vechtstreek heet (ISGV) heet. Dit kan voordelig zijn. Maar groter is niet altijd goedkoper en beter. Samenwerken ja, maar de regionale afspraken mogen wat ons betreft het individuele maat werk niet in de weg staan. 

Uurprijs thuiszorg geen vetpot, maar het kan
De uurprijs is nog steeds geen vetpot maar onderzoek en overleg met de bonden wijst uit: voor nu de bepaalde tarieven is fatsoenlijk loon en fatsoenlijke zorg mogelijk. Omdat de tarieven nog geheim zijn mogen wij een bedrag niet noemen maar een snel rekensommetje leert ons dat het voorgenomen percentage van de totale uurprijs dat verplicht naar de medewerker moet, voldoende is om zorgmedewerkers een uurloon, inclusief bijbehorende arbeidsvoorwaarden, te geven conform de CAO VVT schaal 15. Wij hebben de wethouder zorg gevraagd erop toe te zien dat de medewerkers die nu onder dit salaris zitten ook echt dit salaris gaan krijgen! Wij zien namelijk tot op de dag van vandaag dat er zorginstellingen zijn die zorgmedewerkers en ongeschoolde studenten inzetten in de huishoudelijke verzorging voor een salaris wat onder de nu voorliggende afspraken ligt. 

Goed opgeleide zorgmedewerkers
Het is goed dat de gemeente kwaliteit, fatsoenlijk betaald en gekwalificeerd personeel heeft opgenomen als belangrijke criteria in deze aanbesteding Er wordt ingezet op gekwalificeerde zorgmedewerkers met signalerende functie. En dat is precies wat de SP graag ziet. Met eventuele diploma´s en bijscholingen of eerder verworven competentie (EVC) certificaten mits die van een erkend EVC instituut zijn, hebben zorgmedewerkers echt wat in handen. Om te bewijzen dat ze gekwalificeerd zijn en om vervolg stappen te maken in hun loopbaan.

Sta geen vage constructies toe!
Wij zijn bezorgd over de mogelijke inzet van ZZP-ers en dan gaat het met name over de beloning. Met vage constructies zouden die onder de door ons gewenste beloning per uur kunnen komen en bijvoorbeeld onvoldoende verzekerd zijn van inkomsten die ook sociale lasten en vakantiegeld dekken. We hebben de wethouder gevraagd ervoor te zorgen dat dit soort constructies niet gebruikt gaan worden. 

Verminder bureaucratische rompslomp
Ook moet de gemeente bedenken hoe zij zelf de bureaucratische rompslomp voor zorg aanbieders kan verminderen. Want daar zijn zorgorganisaties en zorgmedewerkers mee geholpen.

Speed schoonmaken?
Van verschillende urennormen ( die vertellen hoelang zorgmedewerkers erover mogen doen om een huis schoon te maken of hoeveel tijd ze hebben om een maaltijd te bereiden) vragen wij ons af of ze wel reëel zijn. We hebben de wethouder gevraagd om als hier problemen door ontstaan op zoek te gaan naar oplossingen.

Als je hulp nodig hebt
Waar we met argus ogen naar kijken is de gedachte dat vragen voorkomen moeten worden en mensen verplicht worden om mensen om hun heen in te zetten om hen te helpen. We hebben de wethouder zorg erop gewezen dat als mensen al met een hulpvraag naar de gemeente komen zij waarschijnlijk al van alles geprobeerd hebben en ook aan de draagkracht van een mantelzorger komt op een gegeven moment een einde. Onze oproep aan de wethouder zorg was: Geeft u alstublieft uw WWZ consulenten de opdracht om zorgvuldig maar ook ruimhartig met hulpvragen om te gaan.

SP zorgmeldpunt
Er is nu voor elke zorgvoorziening een apart klachtenmeldpunt. Als je dus gebruik maakt van meerdere voorzieningen dan moet je dus al die klachtenmeldpunten weten te vinden. De SP wil graag één algeheel Zorg/WMO meldpunt. Bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam stelde onlangs zo een gemeentelijk zorgmeldpunt in. Maar de regio en/of de gemeente Hilversum voorziet hier nog niet in. Daarom zal de SP een regionaal zorgmeldpunt voor zowel medewerkers en gebruikers van de thuiszorg/WMO in het leven roepen.

En nu wachten
Het verder uitwerken van de inkoop van thuiszorg is, nu de tarieven zijn vastgesteld, een verantwoordelijkheid van het college en burgemeester. Wij moeten nu afwachten hoe de contracten met thuiszorgaanbieders eruit zullen gaan zien gaan zien en of er inderdaad menswaardige en fatsoenlijk thuiszorg wordt gerealiseerd. Wij blijven in de gaten houden of het zowel voor de mensen die zorg hebben als de zorgmedewerkers goed geregeld is. En als blijkt dat er toch zaken niet op orde zijn of komen zullen we weer in actie komen.

 

U bent hier