Ook Bussumers krijgen eigen bijdrage GGZ vergoed

12 september 2012

Ook Bussumers krijgen eigen bijdrage GGZ vergoed

SP-leden in Bussum zijn blij dat er duidelijkheid is gekomen over de compensatie van de eigen bijdrage GGZ. Een boete op ziek zijn is voor de SP al moeilijk te verteren maar als mensen afzien van zorg omdat ze deze niet kunnen betalen dan is dat onaanvaardbaar. Daarom verzocht de SP-werkgroep Bussum de gemeente om ook in Bussum de eigen bijdrage GGZ te vergoeden uit de bijzondere bijstand. Naar aanleiding van die vragen, een beetje hulp van de Bussumse Groen Links fractie en een verstandig besluit van het Bussums college kunnen mensen met en psychiatrische aandoen, en weinig geld, nu ook in Bussum terugvallen op de bijzonder bijstand mochten zij problemen hebben om deze te betalen

College Bussum besluit: eigen bijdrage vergoed
Op 11 september heeft een Bussums raadslid van Groen Links antwoord gevraagd aan de wethouder op de brief van de SP van juli 2012. In deze brief werd opheldering gevraagd over het wel of niet vergoeden van de eigen bijdrage voor psychiatrische zorg via de bijzonder bijstand. De wethouder gaf meteen aan dat deze mensen in Bussum in aanmerking kunnen komen voor vergoeding zodat zij niet door geldgebrek af moeten zien van zorg.

Nog geen antwoord op alle vragen
Er hadden zich inmiddels een kleine 15 mensen gemeld bij het loket van de bijzonder bijstand. Helaas is er geen antwoord gegeven op de rest van de vragen die de SP had. Zo weten we nog niet of alle mensen het loket wel vinden en of de zorgorganisaties in de GGZ mensen wel doorverwijzen naar de gemeente. Het is onduidelijk of hier afspraken over gemaakt zijn met de gemeente. Ook is onduidelijk of er überhaupt gesproken wordt met de mensen zelf of via hun belangenbehartigers. Het is natuurlijk van groot belang dat alle mensen op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid om de eigen bijdrage voor zorg via de bijzondere bijstand terug te krijgen. Daarom vinden wij het belangrijk dat de gemeente daar ook actief aan werkt.

Daarom vraagt de SP-werkgroep ook nog antwoord op onderstaande vragen.

1. Heeft u overleg met de mensen zelf, hun belangenbehartigers en/of zorgaanbieders in de GGZ over bovenstaand probleem? Zo, ja wat zijn de uitkomsten van dat gesprek? Zo nee, bent u bereid dit te gaan doen?

2 . U heeft nu een compensatieregeling eigen bijdrage GGZ. Treedt u nu ook in overleg met de mensen die gebruik maken van GGZ, hun belangenbehartigers en zorgaanbieders om, proactief, die mensen die reeds gestopt zijn met hun behandeling weer terug aan te bieden zodat zij hun behandeling kunnen voortzetten?

3. Bent u bereid deze aanvullende regeling te publiceren op de gemeentelijke website en in de werkplein nieuwsbrief?

Ondervindt u problemen met aanvragen?

Laat het ons weten!

Mail je ervaringen naar: SPZorgmeldpunt@live.nl
Zo kunnen we samen een vinger aan de pols houden!