Klachten verholpen. Senioren Langgewenst zijn tevreden

1 augustus 2012

Klachten verholpen. Senioren Langgewenst zijn tevreden

In december 2011 gingen we als SP op bezoek bij de senioren van het Langgewenst omdat door de senioren gemeld werd dat er bij de seniorenflat aan het Langgewenst overlast was van luidruchtige (jonge) mensen, balkonklimmers, wildplassers, zwerffietsen en rotzooi in de openbare plantsoenen. Samen met de bewoners organiseerden we een overleg met gemeente, politie en woningbouwvereniging. We inventariseerden we de klachten en bedachten we oplossingen. Afgelopen weekend, ruim zes maanden, later zijn we weer bij de senioren op de koffie geweest en hebben we gehoord dat verschillende zaken, in goed overleg, naar tevredenheid zijn opgelost. Een mooi succes dus voor deze senioren!

De drempel verlaagd
De senioren hebben hun verhaal naar alle organisaties kunnen doen zodat ze zich gehoord voelen en alle organisaties hebben contactgegevens achtergelaten zodat de senioren deze bij de hand hebben als er iets loos is.

Gemeente zet beste beentje voor
De gemeente heeft, zoals beloofd, de plantsoenen, zwerffietsen en scooters opgeruimd.
Maar op opmerkelijk genoeg verschijnen er steeds nieuwe zwerffietsen. We maakten een foto van deze fietsen en hebben ze aangemeld bij het meldpunt openbare ruimte. Dus ook deze zullen te zijnertijd worden opgeruimd.

Fijn is dat de medewerkers van het wijkbureau nog steeds goed contact hebben met de senioren, hierdoor is de drempel om iets te melden verlaagd. De mensen weten wie ze moeten bellen en het nummer is overal bekend.

Politie goed bezig
De politie heeft beloofd extra toezicht te houden en doen dit ook! Een enkele keer hebben ze overlastgevers op de bon moeten slingeren maar met resultaat. De senioren zeggen dat de overlast minder is en dat de politie regelmatig te zien is en iets doet. Bijzonder is dat de wijkagenten sinds het eerste kopje koffie met enige regelmaat komen buurten en contact hebben met de senioren. Hierdoor hebben de senioren korte lijnen en voelen ze zich veilig. Een top actie van de politie waar de senioren erg blij mee zijn!

Woningbouwvereniging komt beloften na
De woningbouwvereniging beloofde te kijken of er aanpassingen mogelijk waren om ongemakken te verhelpen. Wat hebben ze gedaan?

Op enkele plaatsen zijn vuurdoorns geplaatst om het op balkons klimmen verder te verhinderen en op verschillende plekken zijn nieuwe bordjes geplaatst waardoor meer dan duidelijk is dat sommige gebieden rond het pand eigen terrein zijn.

Bij de hoofdingang is een bewegingsmelder geplaatst zodat je, ook in een scootmobiel naar buiten kan zonder dat er een knop aan de muur ingedrukt hoeft te worden en er is een extra hek bij de privé garage geplaatst.

Conclusie
Overal waren de senioren helemaal tevreden met alle acties. Maar natuurlijk kwam er toch nog een wens naar boven drijven. Zo was de vraag of er toch nog grote prullenbakken voor de flat aan de markt zijde konden komen. Het liefst één extra. En of de nieuwe zwerffietsen ook weer weggehaald kunnen worden.

Zie ook:

Kleine en grote ergernissen op het Langgewenst