Emile Roemer roept op tot sociale alliantie

20 augustus 2012

Emile Roemer roept op tot sociale alliantie

In een warm en gezellig Openluchtmuseum te Arnhem heeft Emile Roemer de SP verkiezingscampagne officieel afgetrapt. Hij riep voor 2.500 SP'ers op tot een sociale alliantie tussen politieke partijen, werkgevers, werknemers en maatschappelijke partijen. 'Iedereen die onze doelstellingen van minder armoede en tegenstellingen, meer zorg voor elkaar en onderling vertrouwen onderschrijft, daag ik uit om samen met ons de handen ineen te slaan en daar na 12 september aan te gaan bouwen.'

Wie heeft het voor het zeggen?
Roemer benadrukte het historisch karakter van de komende verkiezingen. 'En dat is niet alleen omdat wij een historische uitslag kunnen behalen. Deze verkiezingen gaan niet over een onsje meer of minder, een procentje hier of daar. Deze verkiezingen gaan over wie het in dit land eigenlijk voor het zeggen heeft. Jarenlang heeft de politiek de oren laten hangen naar de financiële sector. De politiek keek toe hoe banken veranderden in gokautomaten en hoe managers en bestuurders de zorg en het onderwijs kaapten. Het beleid van de afgelopen jaren heeft ons in een ongelooflijke crisis gestort. Dat was geen natuurverschijnsel, maar een direct gevolg van politieke keuzes. En ik wil voor heel Nederland doen wat ik ook voor Boxmeer gedaan heb: puin ruimen!'

Samen sterk
Een uitgestoken hand was er voor de andere linkse partijen, met wie de SP een lijstverbinding heeft: 'Laten we doen wat de kiezers van ons vragen en de handen ineen slaan. Samen een sociale vuist maken en een sociale alliantie smeden. Politieke partijen, werkgevers, werknemers en maatschappelijke organisaties samen tegen armoede en voor meer zorg voor elkaar en onderling vertrouwen', aldus Roemer die met een ferme klap op een rode knop honderden ballonnen liet opstijgen en daarmee de SP verkiezingscampagne officieel aftrapte.