Thuiszorg: 21 wensen van de SP

5 juli 2012

Thuiszorg: 21 wensen van de SP

Sinds enige jaren is de gemeente Hilversum verantwoordelijk voor de inkoop van de huishoudelijk verzorging die vanuit de WMO geleverd wordt. Er is veel gedoe geweest rondom het aanbesteden van de huishoudelijke verzorging. Het tarief was te laag en de huishoudelijke verzorging dreigde te verworden tot enkel een schoonmaakklusje. Maar volgens de SP is het bieden van thuiszorg echt iets anders dan enkel een schoonmaakklus. Thuiszorgers zijn opgeleid om om te kunnen gaan met mensen met allerlei sociale en medische problemen. Schoonmakers zijn dat meestal niet. Dat is precies de reden waarom we destijds in Hilversum hard actie hebben gevoerd voor behoud van fatsoenlijke thuiszorg en dat we afspraken hebben gemaakt dat er geen schoonmaakbedrijven worden ingezet bij de huishoudelijke verzorging in het kader van de WMO. Binnenkort gaan we beslissen over het nieuwe thuiszorg contract van de gemeente. Natuurlijk hebben wij een wensen lijstje.

Een nieuw contract
In 2012 lopen de contracten met de thuiszorgaanbieders af. De behoefte van Hilversummers wordt dan opnieuw bepaald, alsmede de prijs en welke eisen de gemeente wil stellen aan de aanbieders van deze zorg. De nieuwe contracten moeten ingaan in het eerste kwartaal van 2013.

Wat de SP voor ogen heeft
De SP heeft al langer een duidelijke mening over hoe zaken georganiseerd moeten zijn om te waarborgen dat de gemeente menswaardige en fatsoenlijke zorg kan aanbieden aan Hilversummers (en anderen) die dat nodig hebben. We willen dat de gemeente een goed opdrachtgever is die ervoor zorgt dat zorgwerkers onder fatsoenlijke omstandigheden kunnen werken en loon naar werken krijgen.

Onze 21 wensen voor dit nieuwe contract op een rijtje

1. Thuiszorg is geen markt! Wij willen geen concurrentie op prijs en schoonmaakbedrijven die de thuiszorg gaan verlenen;

2. De cliënt krijgt wat hij nodig heeft. Keuzevrijheid moet gegarandeerd worden net als de vaste zorghulp;

3. Er moet een gedegen onafhankelijke klachtenregeling zijn;

4. De zorgwerkers moeten een fatsoenlijk salaris, ontvangen conform de CAO VVT tenminste schaal 15;

5. Ook ZZPers en uitzendkrachten moeten het fatsoenlijke salaris ontvangen en komen als dat kan in vaste dienst;

6. Als er organisaties overgenomen en/of opgedoekt worden is het goed om geregeld te hebben hoe met de zorgwerkers wordt omgegaan. Als het enigszins kan worden ze overgenomen en behouden zij hun rechten;

7. Wij vinden het prima als mensen die een uitkering ontvangen in de thuiszorg gaan werken maar wel op voorwaarde dat ze daar geschikt voor zijn en een reëel arbeidsperspectief hebben. Ze mogen niet `uitgebuit`worden of tot draaideur WWBer vervallen. Bovendien moeten zij goed begeleid worden;

8. Zorgwerkers moeten in weer en wind van en naar cliënten reizen. Die tijd krijgen zij nu niet vergoed. Wij zien graag dat zorgwerkers naast de woon-werk reiskostenregeling ook hun reistijd tussen cliënten vergoed krijgen;

9. Gebleken is dat door verschillende oorzaken werkoverleg met collega’s, contact met de leidinggevende en cliëntoverleg met collega’s nauwelijks plaatsvindt. Wij zien graag dat deze zaken terugkeren en dat dit als werktijd gezien wordt;

10. Zorgvuldig moet gekeken worden naar de planning van uren en de wijze waarop contracten worden aangeboden. Alleen flex-, uitzend- of o-uren- contracten is niet wenselijk voor de continuïteit van zorg maar ook niet wenselijk voor de zorgwerkers zelf;

11. De zorgwerkers komen met enige regelmaat bij zieke cliënten thuis. Zij moeten weten naar wie zij toegaan en wat ze kunnen verwachten als ze voor het eerst bij de cliënt voor de deur staan. Een goede overdracht dan wel instructie als zij voor het eerst naar de cliënt toegaan vinden wij noodzakelijk;

12. Zorgwerkers verdienen het om gedegen opgeleid te worden. Denk bijvoorbeeld aan scholingen over hoe het huishouden te doen, hoe om te gaan met infectiepreventie en besmettelijke ziektes, hoe om te gaan met de signaleringsfunctie, hoe om te gaan met mensen die kanker hebben en chemokuren krijgen, hoe om te gaan met verwarde mensen en hoe op een goede manier verslag te doen van de situatie;

13. Verder vinden wij het van belang dat er getoetst wordt of de Nederlandse taal voldoende goed gesproken wordt. Communicatie is in de zorg voor de cliënt, het contact met familie maar ook het contact met collega’s en leidinggevende is van groot belang;

14. Mensen die in de thuiszorg gaan werken moeten, zo vinden wij, een verklaring van goed gedrag overleggen. Wij willen voorkomen dat kwetsbare mensen te maken krijgen met diefstal, mishandeling of andere vervelende zaken;

15. Wij gaan er vanuit dat de Balkenende norm ook door onze gemeente gehanteerd gaat worden voor onder andere de directie en managers;

16. Ook zien wij graag dat er gewerkt wordt met langdurige contracten met aanbieders en dat ook kleinere of nieuwe aanbieders de mogelijkheid krijgen om de thuiszorg te leveren;

17. De inkoop zou niet moeten gaan volgens de harde zogeheten 2a aanbesteding. Liever zien wij bestuurlijke convenanten of de voor “zachte”diensten bedoelde 2B inkoop. Voor dat laatste hebben we al meermaals gepleit en het lijkt erop dat de gemeente zich ook realiseert dat thuiszorg inderdaad geen markt is;

18. Wij hopen dat de gemeente erin slaagt om ook de onnodige bureaucratie voor de zorgorganisaties te beperken;

19. Wij zien graag tussentijdse evaluaties over de kwaliteit, aantal cliënten, geleverde zorg en financiën zodat we in de gaten kunnen houden of alles naar de wens van cliënten en de gemeente gaat;

20. Natuurlijk willen wij als raad weten hoe we met betrekking tot de (regionale) inkoop verder geïnformeerd en betrokken worden.

21. Last but not least we gaan ervan uit dat de gemeente toetst op kwaliteit conform de geldende richtlijnen zoals bijvoorbeeld de norm verantwoorde zorg, een kwaliteitssysteem zoals HKZ of overige branche of beroeps richtlijnen.

Gemeenteraad stelt uurtarief vast

Dankzij de, onlangs vastgestelde, wetten Kant/Leijten (SP) stelt de gemeenteraad na de zomer de uurtarieven voor de thuiszorg vast.

Wenslijst aangeboden aan wethouder zorg en welzijn
De 21 punten wensenlijst van de SP is afgelopen raadsvergadering (4 juli) aan de wethouder zorg en welzijn aangeboden. De SP zal er na de zomer (als de tarieven en voorwaarden voor de contracten besproken worden) op letten of bovenstaande punten opgenomen zijn zodat we kunnen aannemen dat mensen die thuiszorg nodig hebben goede zorg krijgen en of het tarief afdoende is om de zorgwerkers fatsoenlijk hun werk te kunnen laten doen en te betalen.