Bussum vergoed GGZ-eigen bijdrage minima (nog) niet

23 juli 2012

Bussum vergoed GGZ-eigen bijdrage minima (nog) niet

In Bussum kunnen mensen met psychiatrische problemen geen gebruik maken van de bijzonder bijstand om de hoge eigen bijdragen te compenseren die betaald moeten worden voor zorg. In andere gemeenten in het Gooi krijgen mensen deze mogelijkheid wel. Daarom hebben bussumse SPers een brief naar gemeente Bussum geschreven met de vraag of de gemeente alsnog, in navolging van andere regiogemeenten, deze eigen bijdrage compensatie voor minima wil gaan regelen.

Geacht College en raadsleden,

Tot onze schrik hebben wij vernomen dat mensen met psychiatrische problemen met lage inkomen in de Gemeente Bussum geen beroep kunnen doen op de bijzonder bijstand om de verplichte eigen bijdragen die vanuit de landelijke overheid verplicht zijn gesteld te compenseren.

Bij deze wil ik namens de SP Bussum pleiten om voor mensen met psychische problemen die om financiële redenen afzien of stoppen met hulpverlening de verplichte eigen bijdrage vanuit de bijzondere bijstand te vergoeden. Als mensen met psychische problemen noodgedwongen (om financiële reden) stoppen met de hulpverlening kan dit leiden tot persoonlijk leed en mogelijk maatschappelijke overlast. Te denken valt aan vereenzaming, vervuiling, vervreemding, sociaal isolement, schulden en als wij verder nadenken wellicht tot een toename van het aantal huisuitzettingen en dak- en thuislozen.

Wij willen voorkomen dat dit in Bussum gebeurt en hebben daarom de volgende vragen:

Vragen aan college en raad
1. Heeft u overleg met de mensen zelf, hun belangenbehartigers en/of zorgaanbieders in de GGZ over bovenstaand probleem? Zo, ja wat zijn de uitkomsten van dat gesprek? Zo nee, bent u bereid dit te gaan doen?

2. Bent u bereid om in navolging van bijvoorbeeld, Hilversum, Huizen, Blaricum, Laren en Eemnes, zo snel mogelijk een compensatie
regeling vanuit de bijzondere bijstand te bieden aan die personen die vanwege financiële redenen afzien van of stoppen met een GGZ zorgbehandeling?

3. Als u bereid bent om dit te doen treedt u dan in overleg met de mensen die gebruik maken van GGZ, hun belangenbehartigers en zorgaanbieders om, proactief, die mensen die reeds gestopt zijn met hun behandeling deze weer terug aan te bieden zodat zij hun behandeling kunnen voortzetten?

4. Bent u bereid deze aanvullende regeling te publiceren op de gemeentelijke website en in de werkplein nieuwsbrief?

5. Als u niet bereid bent om bovenstaande compensatieregeling in te voeren. Kunt u dan toelichten waarom u dit niet doet?

Met vriendelijke groet,

Siska de Rijke