Een nieuwe vorm van vrouwenopvang is noodzakelijk

24 juni 2012

Een nieuwe vorm van vrouwenopvang is noodzakelijk

Al eerder schreven we op deze site over de problemen met de vrouwenopvang in het Gooi. Toen wilde we dat de wethouder zorg en welzijn zou ingrijpen én dat er een onafhankelijk onderzoek zou komen. Dit alles is inmiddels gebeurd. Het onderzoek is afgelopen week gepresenteerd en liegt er niet om. Deze vrouwenopvang en de gemeente hebben er een zooitje van gemaakt. Daar willen we in de raad dan ook nog eens stevig over doorpraten. We weten inmiddels dat we dat 10 juli aanstaande gaan doen.

De onderzoekscommissie trekt, samenvattend de volgende conclusies:

De stichting is decennia lang niet meegegaan in de ontwikkelingen en nieuwe inzichten met betrekking tot begeleiding en behandeling. Uit het relaas van cliënten komt naar voren dat er nauwelijks hulp, behandeling en nazorg werd geboden.

Zij hebben de bejegening van de directie vaak als intimiderend ervaren en met weinig tot geen empathie. Er is vastgehouden aan het hanteren van een eigen methodiek die niet is beschreven, niet is geëvalueerd en niet extern is getoetst.

Klachten van cliënten werden ontmoedigd en een goede professionele klachtenprocedure ontbrak. []

Er werd geen regie genomen en niet doorgepakt. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit deze nota.

De huisvesting voldoet niet aan de kwalitatieve eisen voor goede opvang en hulpverlening aan de huidige populatie cliënten.

De financiën zijn voor zover de commissie inzicht heeft op orde. De planning en control cyclus werd summier uitgevoerd.

Het toezicht op de kwaliteit van de vrouwenopvang vertoont hiaten en is niet helder en eenduidig geregeld, zeker als er geen AWBZ gefinancierde activiteiten worden uitgevoerd. [] en extern kwalitatief toezicht was niet tot onvoldoende geborgd, []

De gemeentelijke rol van een goede opdrachtgever ontbrak. Of de instelling voldeed aan de eisen van ‘good governance’ werd door de gemeente Hilversum niet beoordeeld.

De onderzoekscommissie heeft de gemeente de volgende aanbevelingen meegegeven:

Beëindig de subsidiëring van de stichting zo spoedig mogelijk en maak afspraken over de bekostiging van nog doorlopende verplichtingen en de afbouw daarvan, en de bestemming van de bezittingen.

Geef opdracht aan een grotere instelling op het terrein van de vrouwenopvang om een nieuw opvangcentrum in de regio Gooi en Vechstreek te realiseren.[] Volgens de richtlijnen van good governance.

Transformeer de gemeentelijke rol van subsidieverlener, zo spoedig mogelijk naar een goed gemeentelijk opdrachtgeverschap. Besteed daarbij grote aandacht aan de kwaliteitszorg. Volg daarin de ontwikkelingen zoals momenteel in gang gezet door VWS /VNG en de Federatie Opvang.

Bepleit bij de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een spoedige totstandkoming van een heldere verdeling van het toezicht op lokaal en nationaal niveau, zodat de kwaliteit geborgd is. []

Bepleit dat zo nodig een tijdelijke overgangsregeling wordt vastgesteld. []

Organiseer een bijeenkomst voor alle ex(cliënten) en hun kinderen, en andere betrokkenen waarin zij hun ervaringen kunnen delen, zich gezien en gehoord voelen, en zo nodig geholpen, zodat zij dit boek kunnen sluiten.

De stichting Opvangcentrum het Gooi wordt gekenmerkt door een sterk geïsoleerd opereren.

Lees hier het volledige rapport over de vrouwenopvang in het Gooi

De SP heeft nog veel vragen. Maar wil vooral dat het in de toekomst beter gaat.
De SP Hilversum is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek en is heel benieuwd naar de definitieve reactie en actie van het college. De wethouder zorg heeft wel al aangegeven dat de gemeente de aanbevelingen van de commissie zal overnemen maar daarmee is de zaak natuurlijk nog niet opgelost.

Het is goed om in de raad te bespreken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar ook zijn we benieuwd naar de afhandeling van dit dossier. Komt de door de stichting opgebouwde financiële reserve terug naar de gemeente? Worden er aan het niet leveren van afgesproken diensten consequenties verbonden? Hoe ziet het college een nieuwe vorm van opvang voor zich en in welke vorm? Hoe denkt de gemeente zijn rol als opdrachtgever en toezichthouder beter te kunnen vervullen? Verder vragen wij ons af of we het als gemeente bij andere organisaties die subsidie krijgen dan wel allemaal goed geregeld en getoetst hebben.

Over deze vragen en nog vele anderen willen we als SP graag met het college en collega raadsleden van gedachten wisselen.