Geld voor sociale zaken moet naar mensen en niet naar kletsclubjes

29 mei 2012

Geld voor sociale zaken moet naar mensen en niet naar kletsclubjes

et college is er in geslaagd om Hilversum als partner toe te voegen aan een samenwerkingsverband wat zich inzet voor het landelijke topsectoren beleid. Dit topsectoren beleid heeft als doel het versterken van de economie met als doel om Nederland als kenniseconomie een top 5-positie in de wereld te laten behouden. De gedachte is dat door een rol te spelen in het topsectoren beleid Hilversum als mediastad zich nog beter in de kijker kan spelen en bedrijven zich in Hilversum willen vestigen. Daardoor zou de werkgelegenheid kunnen toenemen en kunnen we misschien onderzoeks-en opleidingsinstituten naar Hilversum lokken. Enorme ambities waar, geld, bestuurlijke en ambtelijke overleggen voor nodig zijn, die misschien iets op gaan leveren maar waarvan zeker is dat het geld dat hiervoor nodig is niet begroot is.

Geen geld voor topsectoren beleid
De wethouder economie en media (Jan Rensen PvdA) heeft namelijk een probleem. Binnen zijn de begroting voor economie en media heeft hij geen geld kunnen vinden voor dit nieuwe beleid. De wethouder denkt dit op te lossen door geld uit zijn andere portefeuille te halen waar hij ook verantwoordelijk voor is.
Namelijk sociale zaken.

Nu heeft de SP niets tegen het topsectoren beleid op zich (afgezien van het feit dat praatjes geen gaatjes vullen) maar wel maken wij ernstig bezwaar tegen het weghalen van geld uit het potje sociale zaken voor dit beleid. Wij kunnen namelijk genoeg bestedingsvoorstellen bedenken die in deze crisis concreter bijdragen aan wat mensen nodig hebben.

Topsectoren beleid in de gemeenteraad
Tijdens een raadscommissie vergadering (22/5) werd het topsectoren beleid besproken.
De SP heeft de wethouder gevraagd waarom hij denkt dat hij geld kan weghalen uit het potje sociale zaken om dit te besteden aan een bestuurlijk media en ICT “speeltje”. Zijn antwoord was duidelijk.
Hij denkt dat ondanks een tekort op de gemeentebegroting, de crisis, het toenemend aantal werklozen en alle keiharde maatregelen uit Den Haag dat er in 2012 en 2013 enkele tonnen, van de door de gemeenteraad begrote financiële middelen die bedoeld zijn voor sociale zaken “overblijven”

De SP denkt dat dit niet zo is en dat dankzij een handigheidje (eerst zogenaamd overhouden, vervolgens overboeken naar de algemene middelen en dan gebruiken in een ander programma) de wethouder dit geld wil overhevelen naar zijn ander portefeuille.

Tijdens de vergadering werd overigens duidelijk dat dit voorstel door de collegepartijen (PvdA/D66 en VVD) al achter de schermen uit onderhandeld was en met wat kritische vragen over wat het nu concreet op ging leveren (daar hebben ze zelf dus ook twijfels over) ging dit voorstel met goedkeuring van de collegepartijen, ter besluitvorming, door naar de raadsvergadering van 6 juni. Zo gaat dat dus.

Rommelen met potjes
Wij vinden het niet in de haak dat de wethouder voor sociale zaken bedoeld geld overhevelt naar zijn andere portefeuille (economie en media) omdat hij daar, niet begrote, mooie plannen en ideeën heeft waarvoor hij geld tekort komt. Wellicht moet de wethouder daar betere keuzes maken. Als je het één wil moet je het ander laten. Dat moeten alle wethouders namelijk doen tijdens deze tijden van bezuinigen.

Opmerkelijk is het dat deze wethouder vaker met voorstellen komt die wel in de portefeuille economische zaken en media behoren maar niet begroot zijn binnen dat programma. Zo is het Hilversum Media Festival in 2011 uit een ander potje dan economie en media gefinancierd, krijgt een nieuw op te richten stichting Hilversum Media Festival dit jaar 20 duizend euro toegeschoven (zonder subsidie aanvraag) en werd geld voor het WAR child evenement (op zich een prima doel), dit jaar, a 36 duizend euro, niet begroot, gewoon opgehoest uit de reserves. Dat kan dus kennelijk allemaal.

Concrete bestedingsvoorstellen voor geld wat “over” is
We helpen de wethouder graag op weg met een aantal voorstellen die passen bij het potje sociale zaken. Daarom wat ideeën voor de wethouder om geld wat begroot is voor sociale zaken uit te geven aan echt sociale zaken zoals:

Een compensatieregeling eigen bijdrage voor GGZ cliënten
Waarom: omdat per week 4 mensen die psychische zorg nog hebben dit stopzetten omdat ze dit niet meer kunnen betalen. Dit blijkt uit een artikel in de Gooi en Eemlander en is bevestigd door de directeur GGZ centraal in het Gooi. De SP heeft de gemeente inmiddels verzocht om dit te gaan doen omdat blijkt dat dit in andere gemeenten ook al kan. We wachten nog op antwoord.

Het tegenhouden van de huurverhogingen voor kinderopvangcentra zonder winst oogmerk
Waarom: De gemeente wil de huren van kinderopvangcentra met soms wel meer dan de helft verhogen. Nog meer betalen heeft als gevolg dat mensen de kinderopvang niet meer kunnen betalen.

Dit bedrag reserveren om de “tegenvaller” te bekostigen die voort gaat komen uit het “Lente”akkoord
Waarom: Daar is namelijk besloten dat de gezinsinkomenstoets (huishoudtoets) met terugwerkende kracht (1 januari 2012) niet ingevoerd wordt de kosten hiervan komen voor rekening van de gemeente.

Dit bedrag reserveren voor nieuwe uitkeringsgerechtigden
Waarom: Omdat de 1e tussentijdse financiële rapportage 2012 van de gemeente namelijk aan geeft dat een stijging
van het aantal uitkeringsgerechtigden verwacht wordt.

Een ruimhartigere creatieve regeling bijzondere bijstand
Waarom: Omdat nog steeds veel mensen met een minimuminkomen door de landelijke bezuinigingen hard getroffen worden

Verruiming van de kwijtscheldingsregels gemeentelijke lasten voor bepaalde groepen
Waarom: Omdat bepaalde groepen mensen (bv mensen met een kleine WAO die huisbezitter zijn of kleine zelfstandigen nog steeds extra hard geraakt worden door de landelijke bezuinigingen.

Ook een extra bijdrage aan het jeugdsportfonds is te overwegen
Waarom: Omdat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van dit fonds dat bijdraagt aan het kunnen gaan sporten van kinderen van mensen met een minimum inkomen.

Een gedachte is ook om met de voedselbank in gesprek te gaan om te bespreken hoe de gemeente de voedselbank kan helpen
Waarom: Omdat duidelijk is dat steeds meer mensen zich melden bij de voedselbank en deze ondersteuning steeds langer nodig hebben.

Bovenstaande voorstellen zijn slechts een greep uit wat wij kunnen bedenken met betrekking tot besteding van het “overgebleven”geld uit het potje sociale zaken

In juni een besluit
Binnenkort (6/6) zal de wethouder ons vragen het collegevoorstel over topsectoren beleid goed te keuren. Wat ons betreft moet de wethouder daar binnen zijn andere portefeuille dekking voor zoeken. Het geld wat vrij gaat vallen (of “overblijft”) kunnen zullen we in Hilversum hard nodig hebben om diverse sociale zaken te regelen.

We hebben nog wel een tip voor de wethouder: Ga eens in de regio overleggen misschien vinden die de regionale functie van Hilversum met betrekking tot dit beleid ook erg belangrijk en kan daar wat geld weg gepeuterd worden.

We hebben ook nog en zorg over dit voorstel want in het voorstel over het nieuw uit te voeren topsectoren beleid staat ook dat in de toekomst ook naar de gemeente Hilversum gekeken zal worden voor co-financiering. Kortom als we dit voorstel goedkeuren zullen nadien nog extra moeten gaan betalen. Wij zijn benieuwd of de wethouder die co-financiering dan wel binnen zijn programma’s economie en media gaat vinden.