h

Buurtbewoners succesvol in acties tegen geluidsoverlast spoor

13 mei 2012

Buurtbewoners succesvol in acties tegen geluidsoverlast spoor

Sinds de uitbreiding van station Hilversum in 2008 hebben de omwonenden dag en nacht last van serieus geluidsoverlast van het spoor. Verschillende bewonersgroepen hadden contact met de gemeente maar dat leek niet erg op te schieten. Daarom stuurden de SP en het CDA in samenwerking met de bewoners een persbericht om de gemeente weer wat wakker te schudden. Naar aanleiding van dit persbericht heeft de gemeente de contacten met de bewoners weer nieuw leven in geblazen en is er weer intensiever overleg geweest met onder andere prorail. Deze maand blijkt dat de extra aandacht succesvol is geweest. De gemeente laat weten dat de aanpak van spoorgeluiden effect sorteert en dat is goed nieuws voor de bewoners!

 

Lees hier welke maatregelen er genomen worden

Persbericht van de gemeente

Aanpak spoorlawaai sorteert effect 
Spoorlawaai tegengaan staat hoog op de agenda van de gemeente Hilversum. Leidend daarbij is dat de middelen niet erger mogen zijn dan de kwaal. Inmiddels zet Hilversum onder meer in op begroeide (mini)schermen langs het spoor en maatregelen die de geluidsoverlast bij het Centraal Station, Hilversum Sportpark en de spoorwegovergang Oude Amersfoorteweg terugdringen. Dit in nauwe samenwerking met ProRail. Burgers worden zodoende op een effectieve manier afgeholpen van een probleem dat onlosmakelijk met treinverkeer verbonden is.

Even terug in de tijd…
Op 2 juni 2010 verleent het Ministerie van VROM (inmiddels: Infrastructuur & Milieu) de gemeente Hilversum subsidie voor de geluidssanering van spoorweglawaai op de gevels van ruim 550 woningen. In de zomer van 2011 wordt het akoestisch rapport uit 2003 geactualiseerd en onderzocht welke woningen op de gevel zwaarder worden belast dan toegestaan (55 dB of meer). Ook wordt onderzocht hoe de woningen binnen de financiële subsidievoorwaarde ‘sober en doelmatig’ kunnen worden gesaneerd.

Begroeide (mini)schermen
In de aanval op spoorlawaai krijgen reguliere schermen èn minischermen nadrukkelijk aandacht. Op 7 september 2011 spreekt de gemeenteraad haar duidelijke voorkeur uit voor de laatste variant. In samenwerking met ProRail is daarvoor al een proef gestart.

Inmiddels – begin 2012 - is duidelijk wat financieel mag, wat ruimtelijk gezien wenselijk is, en wat technisch kan. Op basis van deze kennis wordt momenteel een voorkeursvariant voor geluidsschermen uitgewerkt, die – na aanbesteding – daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. In die voorkeursvariant draait het met name om schermhoogte en materiaal. Op basis van de voorkeursvariant werkt ProRail twee varianten uit: een variant met reguliere schermen en een variant met minischermen.

Tegelijkertijd wordt op basis van deze varianten een definitief akoestisch rapport opgesteld. Dat rapport moet per variant duidelijk maken voor welke woningen het geluid op de gevel dankzij de maatregelen lager is geworden dan 55 dB en voor welke woningen (nog) niet. Voor woningen met een te hoge geluidsbelasting, worden hogere waarden aangevraagd. Deze procedure is onderdeel van het totale saneringsplan dat in november 2013 definitief wordt vastgesteld en waarop formele inspraak mogelijk is. Voor sommige woningen komt daarna mogelijk gevelisolatie in beeld.

Aanpak geluidsoverlast Hilversum CS
Sinds de aanleg van het derde perron, ervaren bewoners van de wijken Over het Spoor en Vitusbuurt /Klein Rome in toenemende mate overlast van het snerpende geluid van treinen die vanuit Amersfoort de bocht richting station Hilversum maken. Dit zogenaamde ‘booggeluid’ doet zich vooral voor bij het passeren van de wissels. In april 2012 zegt ProRail de oplossing voor het booggeluid te hebben gevonden in het bespuiten van wielen en rails tijdens het rijden over bepaalde trajecten. Een proefproject in Hilversum moet het bewijs leveren. Als de proef slaagt, wordt de oplossing mogelijk landelijk uitgerold. Vanaf september 2012 garandeert ProRail dat de overlast weg is. De treinstellen die met de ‘railwielconditionering’ zijn uitgerust, worden voor die tijd al met voorrang op het traject Amersfoort-Amsterdam ingezet. Als gevolg daarvan zal de overlast al op korte termijn geleidelijk afnemen.

Aanpak geluidsoverlast Hilversum Sportpark
Bewoners van de Alexanderlaan grenzen met hun tuinen rechtstreeks aan het perron van station Hilversum Sportpark. Op dit perron stonden speakers waaruit regelmatig allerlei omroepberichten klonken, ook ’s avonds laat en ’s nachts en als er niemand op het perron was. De berichten waren zo luid, dat de bewoners er overlast van ondervonden. In overleg met ProRail en de NS zijn inmiddels andere speakers opgehangen en zijn de speakers anders gericht. Op bepaalde momenten van de dag staan sommige speakers uit en er is een omroepprotocol (landelijk) vastgesteld, dat reguleert hoeveel berichten er mogen worden omgeroepen

Aanpak geluidsoverlast spoorwegovergang Oude Amersfoorteweg 
De waarschuwingsbellen bij de spoorovergang aan de Oude Amersfoortseweg gaven een dermate luide klank dat omwonenden klaagden over overlast. Omdat dit op meerdere plekken in Nederland een bekend fenomeen is bij spoorovergangen, ontwikkelde ProRail een nieuw systeem met ‘slimme’ bellen. Deze bellen maken meer geluid als er auto’s rijden en minder geluid als er niemand is. Deze zogenaamde ‘ana-bellen’ worden op een aantal plaatsen in Nederland getest, waaronder in Hilversum bij de Oude Amersfoortseweg.

 

U bent hier