Fiets niet-parkeervak

19 maart 2012

Fiets niet-parkeervak

Opmerkelijk is het wel. De fiets NIET-parkeervakken. Maar ze werken.
De fiets NIET-parkeervakken zijn door VVD wethouder Frans van Osch geïntroduceerd op enkele plekken in het centrum van Hilversum. De bedoeling van de vakken is dat fietsen niet geparkeerd worden op plaatsen waar ze erg hinderlijk zijn. Zoals bijvoorbeeld voor de ingang van bijvoorbeeld het Hilvershof of de toegang naar de Hoogvliet en naastgelegen winkels.

Ergernissen
De SP staat al enkele jaren op de markt om te horen wat mensen bezighoudt. Dat zijn vaak leuke verhalen maar soms ook kleine en grote ergernissen.

Begin maart sprak de SP een minder validemevrouw die ons vertelde hoe blij ze zou zijn als de Hoogvliet aan de Groest, en daarmee ook de daarnaast liggende winkels, beter toegankelijk zou zijn. "Zou het niet mogelijk zijn om een fiets NIET-parkeervak voor de Hoogvliet aan te brengen? Willen jullie dat aan de gemeente vragen?"

Vraag aan de wethouder
En precies dat is wat de SP afgelopen woensdag, 14 maart, gedaan heeft in de gemeenteraadscommissie verkeer en beheer. We vroegen wethouder van Osch of het mogelijk was om het fiets NIET-parkeervak te realiseren ten behoeve van de toegankelijkheid van de Hoogvliet en omliggende winkels. Onze gedachte is dat zowel winkeliers als bezoekers van die winkels daarmee geholpen zijn.

De oplossing
De wethouder bleek het met ons, en dus de vragende mevrouw, eens te zijn en beloofde een fiets NIET-parkeervak aan te laten leggen. Gelukkig is de oplossing voor een ergernis soms heel simpel en prima te realiseren. En dit is daar een goed voorbeeld van.

Met dank aan de mevrouw die het de ons kwam vertellen en met dank aan de wethouder die het mogelijk gaat maken.