Karin Walters

21 augustus 2011

Karin Walters

Karin Walters heeft besloten de SP te verlaten vanwege de afdrachtregeling. Wij vinden dat erg treurig en onbegrijpelijk.
Lees onderstaand onze volledige reactie

HILVERSUMSE SP BETREURT BESLUIT KARIN WALTERS
De SP in Hilversum heeft met grote teleurstelling kennis genomen van het besluit van raadslid en oud-wethouder Karin Walters om de partij te verlaten.
Afdelingsvoorzitter Joep Meddens: "Het is altijd pijnlijk als een van onze leden opzegt, maar het vertrek van Karin raakt ons allemaal zeer. Zij was vanaf het begin van de afdeling in Hilversum bij de SP betrokken en heeft als wethouder veel voor de Hilversummers - met name die met een smallere beurs - en voor de SP betekend."

Het besluit van Walters komt hard aan en is ook moeilijk te begrijpen voor de SP. De afrachtenregeling in de SP functioneert op basis van het principe 'niet vooruit, niet achteruit'. Je verdient als fulltime politiek ambtsdrager (bijvoorbeeld wethouder of kamerlid) per maand ofwel zo'n 2300 euro netto, ofwel - als dat hoger is - het salaris wat je verdiende in de baan die je voor de politieke functie had. Het meerdere draag je af. Je verliest dus geen inkomen door een fulltime politieke functie te vervullen, maar je wordt er ook niet rijker van. Die regeling heeft ook altijd voor Karin Walters gegolden. "Bij de SP word je dus niet rijker van een fulltime baan in de politiek, maar ook niet armer. Het is vanuit diezelfde filosofie dat we - Karin incluis - ook altijd tegen verhogingen van de raadsvergoedingen en dergelijke stemmen" aldus Joep Meddens. Karin Walters heeft besloten om geen afstand te doen van de zetel die zij namens de SP bezet. "Wij zijn daar uiteraard ontstemd over. Het is haar wettelijk recht, maar ze ontneemt de SP-stemmers daarmee wel een raadszetel" aldus Meddens.