Langgewenst

26 juni 2011

Langgewenst

Een paar maanden geleden heeft het college voorgesteld om een aantal langlopende bouwplannen stil te leggen. Er was al veel geld uitgegeven aan plannen en tekeningen, maar gezien de economische situatie was de verwachting dat het er voorlopig niet van zou komen. Dan konden we ook maar beter ophouden met het maken van plannen. Die kosten immers, zeker als je ze vervolgens niet uitvoert, alleen maar geld.

ruim 16 miljoen
Eén van de plannen die zijn stopgezet is Langgewenst. De gemeente heeft daar een verlies genomen van 6,7 miljoen euro. Verspilt aan plannen die het nooit geworden zijn, aan architecten, ambtenaren salarissen, inhuur van externen, verkeersonderzoeken, etc. Afgelopen week stelde het college voor om overnieuw te beginnen met Langgewenst. Een “nieuw” plan werd gepresenteerd voor een parkeergarage, een bioscoop een supermarkt en bijvoorbeeld een Mediamarkt. Totale verwachte investering voor de gemeente: zo’n 10 miljoen euro.

Bezuinigingen
Wij waren verbijsterd. Eerst miljoenen aan oude plannen stopzetten en dan opnieuw beginnen en er nog eens 10 miljoen in stoppen. En dat alles voor een parkeergarage (daar zitten de meeste kosten) op een plek in het centrum waar je nu al nauwelijks met de auto kunt komen. Wij begrijpen helemaal niets van dit plan. Dit college wil de komende jaren 17 miljoen bezuinigen. Daarvoor worden bibliotheken gesloten, gaat theater Achterom dicht, wordt Globe (muziekschool) opgeheven, bezuinigt dit college op de daklozenopvang en de thuiszorg en krijgen tientallen amateurverenigingen enorme kortingen op hun subsidie. Maar we maken wel geld vrij voor een parkeergarage en de bouw van een aantal winkelpanden die ontwikkelaars wat ons betreft gewoon zelf moeten betalen.

Nieuwe bisocoop
Ook wij vinden dat de bioscoop op het marktplein aan vervanging toe is, maar waarom moet de gemeente daar aan bijdragen. Een bioscoop is toch gewoon een bedrijf? Vinden we die plotseling belangrijker dan bibliotheken en daklozenopvang? De VVD diende nog een motie in waarin het college gevraagd wordt om voor de parkeergarage een particuliere investeerder te zoeken. Tot nu toe is dat met onze bestaande parkeergarages (waar we verlies op leiden) nog nooit gelukt. En de VVD wilde niet zo ver gaan dat ze de huidige plannen zou stoppen als we die marktpartij niet kunnen vinden. Dat wordt dus niks, die tien miljoen moet gewoon betaald worden uit uw en mijn belastinggeld.

Nog meer autoverkeer
Over het feit dat die parkeergarage heel veel extra verkeer gaat aantrekken naar de ring en de kleine spoorbomen hebben we het dan nog niet eens gehad. Alsof Hilversum niet genoeg autoverkeer in het centrum heeft. En hoe zit het met onze ambities op het gebied van duurzaamheid? Zou het niet beter zijn om, als je dan toch graag wilt bouwen, een transferium op bijvoorbeeld het Arenapark te bouwen en dan via gratis fietsen of elektrische busjes het vervoer naar het centrum te regelen?

Geen schijn van kans
De argumenten van de oppositie maakte zoals altijd bij dit college geen schijn van kans. De voltallige coalitie, gesteund door het CDA dat ook graag mee wil doen, was voor het plan. D66, VVD, en PvdA kiezen voor het slopen van cultuur en maatschappelijke opvang en voor het bouwen van parkeergarages en panden voor grootwinkelbedrijven. Van een rechts college valt eigenlijk ook niets anders te verwachten.