Hoe moffel je 4.5 miljoen weg

10 juni 2011

Hoe moffel je 4.5 miljoen weg

Elk jaar brengt de gemeente een persbericht uit over de jaarrekening. Daarin staat wat er allemaal gerealiseerd in dat jaar en hoeveel geld er aan het eind nog over is. Dit jaar niet. Dit rechtse college had misschien best wat prestaties te melden aan de burgers van Hilversum, maar dan zou men ook moeten opschrijven dat er over 2010 een tekort is van 5 miljoen euro. En dat er in 2011 zelfs een tekort verwacht wordt van 6,5 miljoen. Liever zegt men niets.

Verlies op bouwplannen
Waar komt dit grote verlies vandaan, zult u zich afvragen. Dit komt niet uit de 'gewone' werkzaamheden van de gemeente: die draaien quitte. Het komt door de bouwplannen. In mei 2010 is er ten eerste 1,9 miljoen extra in de stroppenpot gestopt, omdat de bouwplannen veel duurder zijn geworden en later klaar zijn. Dat leidt tot 1,9 miljoen verlies op termijn en dat moet een gemeente meteen in 2010 in de pot stoppen. (Overigens moest er in de jaren hiervoor ook regelmatig geld in de stroppenpot gestopt worden voor de tegenvallers in de bouwplannen, maar dan lag er wel een positieve begroting bij en werd er actief over gecommuniceerd.)

Update
  17-6-2010 Dinsdag 14 juni vergaderde de rekeningencommissie. De accountant gaf toe dat "de toelichting wel wat helderder had gekund." Hij bevestigde dat er nergens in de jaarrekening is terug te vinden waar de 4,5 miljoen over gaat. Verder zei hij: "Ophoging van de verziening moest hier op basis van de wet. Als de voorziening niet was opgehoogd, had ik de jaarrekening niet goedgekeurd." Kennelijk heeft de accountant hier de regie gepakt en stemde het college uiteindelijk in. Waar is de regie van de wethouder Financien? Die had deze ophoging toch aan de raad voor moeten leggen, voordat de accountant hem dwong het bij de jaarrekening te doen?

Foute verslaglegging
Er is nog meer besloten over bouwplannen. Begin dit jaar heeft het college een voorstel gedaan over het afsluiten van grondexploitaties. Op blz 321 van de jaarrekening staat dat de raad daarom heeft besloten een verlies te nemen van 3,3 miljoen en dat hier ook extra verliezen op 2 bouwplannen in zaten.
Maar dat klopt niet: het besluit van 2 februari 2011 over het voortijdig afsluiten van bouwplannen leidde juist tot een voordeel van 1 miljoen! Er is toen NIETS besloten over extra verliezen op twee bouwplannen. Zie ons eerdere stukje hierover.

Hier bij het kruisje...
Wethouder Financien van Osch weet best wel dat de raad nog niets over die verliezen besloten heeft. En daarom voert hij opeens 4,5 miljoen aan extra uitgaven op op programma 7 Wonen/ISV. Op blz. 104 van de jaarrekening zie je dat het college sinds de laatste begrotingswijzigingen, die goedgekeurd zijn door de raad, een grote uitgave van 4,5 miljoen beschrijft. Dat is dus een onrechtmatige uitgave, buiten de begroting zoals de raad die vastgesteld en formeel gewijzigd heeft. Op blz. 8 van het raadsvoorstel merkt de wethouder op dat als de raad instemt met de jaarrekening, ze daarmee gelijk deze 4,5 miljoen extra uitgaven heeft goedgekeurd. Dan zijn die extra miljoenen opeens 'legaal': de raad verklaart ze dan rechtmatig. Simpel: graag even tekenen bij het kruisje....

Doofpot
Huh, waar gaan die miljoenen over, zult u denken? Het college geeft aan de raad en aan de burgers van Hilversum precies 1 regel uitleg: "Op 12 april 2011 heeft het College van B&W besloten een aanvullende dotatie te doen voor het oplopende verlies op grondexploitaties." Dat is alles. Meer uitleg geeft ze niet. De raad heeft geen enkel stuk gehad met een goede onderbouwing van deze 4,5 miljoen. Ook niet in het geheim!
De raadsleden die dit lezen zullen vast weten om welke 'zeperd' het hier gaat. Maar voordat u gaat twitteren, bedenk dan dat u dat in besloten vergaderingen gehoord hebt. U mag er niet over praten en er is geen gedegen stuk waar u naar kunt verwijzen.

Geen toezicht mogelijk
De 37 raadsleden zijn samen de toezichthouders van de gemeente Hilversum. Ze worden hierin bijgestaan door de accountant, de adviseur van de raad op financieel vlak. De accountant laat hier in dit geval ook een steek vallen. In zijn accountantsverslag schrijft hij in paragraaf 5.3: "De overschrijdingen zijn door het college toereikend toegelicht." Misschien aan de accountant, maar niet aan de raad! En de raad is het hoogste orgaan van de gemeente, dat in staat moet worden gesteld toezicht te houden.

Geheim voor de burgers
Het definitieve besluit over de tegenvaller zal het college op een later moment in een geheime vergadering vragen aan de raad, in een geheim stuk. Als die 4,5 miljoen genoeg is voor dit plan, komt er geen financieel besluit meer achteraan (die zijn altijd openbaar en daar hadden de raadsleden in de oppositie u dan over kunnen informeren). Als het aan dit college ligt, horen de burgers niets.

U begrijpt, als raadslid kan ik u in deze situatie weinig concreets vertellen. Ik hoop wel dat ik u heb uitgelegd hoe er in Hilversum miljoenen verdwijnen in geheime achterkamertjes.