De geheime miljoenen

21 juni 2011

De geheime miljoenen

Elk jaar maakt de gemeente een actualisatie van de grondexploitaties: dat is een stand van zaken van de bouwplannen. Welke plannen hebben voordelen en waar zitten de nadelen? Op grond van de verwachte extra nadelen wordt dan door de raad besloten extra geld in de verliezenpot voor de bouwplannen te stoppen. In 2008 en 2009 waren de nota's voor Het Besluit in de raad openbaar. Alleen de uitgebreide grondexploitatieberekeningen waren geheim; daarin stond op welke koop- en verkoopprijzen de gemeente rekende en dat is natuurlijk gevoelige informatie. De nota's voor Het Besluit waren zo'n 7 bladzijden lang. Je kon er als burger in lezen voor welk plan meer winst of verlies verwacht werd en als raadslid kon je er vrijelijk over communiceren. Zo kan je in het raadsvoorstel van 13 november 2008 lezen dat er toen 158.023 euro bij plan Egelshoek bij moest en 1.968.950 euro bij bouwplan Langgewenst. In het raadsvoorstel van 25 juni 2009 lees je dat er toen 579.475 euro bij moest bij plan Egelshoek en 218.807 euro voor Villa Industria. Er werd in ieder geval open gecommuniceerd over dit soort forse tegenvallers.

Dit College verstopt de kosten per bouwplan
Sinds het nieuwe college van D66-VVD-PvdA is aangetreden gaat het anders. Er wordt alleen nog maar over totalen gecommuniceerd. Dit college maakt niet meer openbaar wat de extra voor- of nadelen per bouwplan zijn. Het raadsvoorstel van vorig jaar, 8 juli 2010, is nog maar 1 bladzijde. Van de lopende 25 bouwplannen wordt alleen de naam genoemd. Vervolgens wordt er besloten dat er 1,6 miljoen extra winst zal zijn aan het eind van dat jaar (hetgeen overigens in de nu bekende jaarrekening 2010 niet gerealiseerd blijkt te zijn.) En er wordt besloten dat er 2,3 miljoen nadeel is aan extra kosten. (In de jaarrekening 2010 bleek hier nog 4,5 miljoen bovenop te komen, die verder niet verklaard wordt. Zie hier ons eerdere stukje over dit verlies)

Veel geld
  Het college doet voorkomen alsof ze door het afsluiten van een aantal grondexploitaties orde op zaken heeft gesteld. Dat zien wij anders. Er worden nog steeds veel besluiten genomen om extra geld bij de bouwplannen te pompen. Deze besluiten zijn alleen niet meer openbaar; dat is het enige verschil! En verder start men gewoon weer nieuwe, dure en risicovolle grondexploitaties op, zoals de parkeerput op Langgewenst.

College verzwijgt extra kosten Egelshoek
Voor de raadsvergadering van 23 juni staat de 'Herziening grondexploitatie Egelshoek op de agenda'. Het is 1 bladzijde. Er wordt uitgelegd dat er extra kosten zijn voor een projectleider; dat er meer geld nodig is voor schadevergoedingen en dat er extra kosten gemaakt moeten worden voor het verplaatsen van woningen binnen een beperkte schuifruimte. Inhoudelijk vragen wij ons af of het nu zo slim is, om er maar weer geld bij te leggen. Daar zullen we bij de raadsvergadering onze mening over geven.
In de procedure valt het op dat aan de raad alleen wordt gevraagd in te stemmen met de herziene grondexploitatie. Er wordt echter niet gevraagd in te stemmen met de extra kosten: hoeveel euro wil het college bij dit plan stoppen en vindt de raad dit oké?. De gevolgde procedure klopt gewoon niet: als de raad een grondexploitatie herziet, besluit ze ook altijd in hetzelfde raadsbesluit over de financiele consequenties!

De volgende truuk
Kennelijk wil het college hier niet vertellen welk extra nadeel er op dit specifieke plan genomen moet worden. Hoe wil ze er dan voor zorgen dat de raad over dit nadeel besluit? Welke truuk heeft men nu bedacht? We blijven alert en houden u op de hoogte.
De 'soap' rond de geheimhoudingsdrift van dit college gaat helaas door....