Nieuwe technologie in oude riolen

27 april 2011

Nieuwe technologie in oude riolen

Veel van onze riolen zijn oud. We zijn een van de eerste gemeenten die zijn begonnen met het op flinke schaal aanleggen van riolen in nieuwe wijken. Dat begon zo rond 1910-1920, in de villawijken. Dit was de tijd dat Hilversum begon aan een flinke uitbreiding van wijken. De goede treinverbinding met Amsterdam zorgde voor groei. In alle richtingen kwamen er wijken bij. En nu zijn er dus veel riolen die ouder zijn dan 70 jaar en gebreken gaan vertonen.

Fikse investeringen
De gemeenteraad heeft onlangs ingestemd met een krediet van 3,1 miljoen euro voor het vervangen van riolen. Dat gebeurt op basis van een Gemeentelijk Rioleringsplan, dat telkens voor 4 jaar wordt vastgesteld. Daarin wordt gepland welke wijken achtereenvolgens aan de beurt zijn. Met een strakke planning en een flink investeringsbudget elk jaar worden onze riolen zo op peil gehouden.

Combi-projecten
In de afgelopen jaren is het vervangen van riolen gecombineerd met alle wegen-projecten. Als de straat toch open ligt, nemen we het oude riool meteen mee. We vervangen het door het nieuw riool van duurzaam materiaal, wat weer lang meegaat.
In 2012 wordt het laatste IBP-project afgerond en gaan er veel minder wegen open. Dan is het van belang om de taktiek van het vervangen van oude riolen opnieuw uit te denken.

Nieuwe technieken
Er is een nieuwe manier van het vernieuwen van het riool: re-lining. Dit is een duurzame methode, waarbij het riool niet opgegraven wordt en compleet vervangen wordt, maar waarbij er een nieuwe binnenbuis ingeschoven wordt. Re-lining zorgt voor een nieuwe levensduur van minstens 50 jaar. Bijna net zo goed als een nieuw riool, want dat gaat zo'n 70 jaar mee.
Re-lining is dus duurzamer en goedkoper. En het leidt ook tot veel minder overlast voor de Hilversummers! Zeker nu het IBP afloopt en er minder combi-projecten van weg- en rioolvervanging zullen zijn, is dit van belang.

In het rioleringsplan 2010 heeft de raad krediet vrijgegeven voor de re-lining van enkele riolen in het Noord-westelijk Villagebied. Deze projecten gaat de gemeente echter pas dit jaar uitvoeren, dus nu beschikken we nog niet over de evaluatie daarvan. In het krediet van 3,1 miljoen voor dit jaar zit geen project met re-lining, helaas.

Voortvarender aanpak
Daarom heeft de SP er in de raadsvergadering vragen over gesteld. En we hebben de volgende toezeggingen gekregen van wethouder van der Want:
- Bij de kredietaanvraag riolering 2012, dus die van volgend jaar, gaat hij aangeven wat zijn concrete plan is om voortvarender in te zetten op re-lining. Misschien kan hij al een aantal re-lining projecten opnemen in het plan voor 2012.
- Hij zal in 2012 in grote lijnen aangeven welke wijken/straten in aanmerking komen voor re-lining en in welke wijken/straten het riool toch traditioneel vervangen zal moeten worden, bijv. omdat het riool verzakt is.

Re-lining is vele malen goedkoper dan het hele riool vervangen. Als we stevig inzetten op deze veelbelovende techniek, brengen we onze riolen sneller op peil tegen lagere kosten. Misschien kan onze rioolheffing dan ook naar beneden, want die is best hoog ten opzichte van andere gemeenten.