Een armoedig voorstel

20 maart 2011

Een armoedig voorstel

Het college is op zoek naar geld. Onlangs legde ze daarom een voorstel aan de raad voor om extra geld bij de gehandicapten en chronisch zieken vandaan te halen. Deze zwakke groep van Hilversum kan volgens dit college nog best wel wat meer inleveren. Iemand moet toch de crisis betalen....

Extra eigen bijdragen en minder vergoedingen
Tot nu toe moest men alleen een eigen bijdrage betalen voor hulp bij het huishouden, maar nu is men ook voor woningaanpassingen, zoals het plaatsen van een traplift of het aanpassen van de badkamer en voor vervoersvoorzieningen aan de beurt.
Verder worden noodzakelijke voorzieningen om mobiel te blijven, zoals een elektrische fiets, als algemeen gebruikelijk aangemerkt en niet meer vergoed. Inderdaad is zo'n fiets voor mensen met een goed inkomen gebruikelijk, maar voor mensen met een laag inkomen niet te betalen. Dus bij deze mensen laat het college de kracht in hun benen nog verder afnemen, zodat ze eerder een duurdere scootmobiel nodig hebben. De verhuiskosten worden verlaagd van 5000 naar 3000 euro. Dat is niet genoeg voor een verhuizer en de eerste inrichting. Het is lager dan de vergoeding die corporaties geven, wist Hart voor Hilversum. Mensen zonder spaarpotje hebben pech. Terwijl het regelmatig voorkomt, dat mensen met een beperking niet in aanmerking komen voor een aanpassing van de woning, omdat ze maar moeten verhuizen.

Hard snoeien als regel
Het college gaat uit van het heffen van de de maximale bijdragen, die volgens de wetgever mogelijk zijn. En ze neemt het "maximaal vragen van bijdragen van gehandicapten en zieken" zo serieus, dat ze deze richtlijn vastlegt in de verordening. Dus als de wetgever nog meer eigen bijdragen mogelijk maakt, dan gebeurt dat meteen in Hilversum. Daar komt geen college, WMO-raad of gemeenteraad meer aan te pas. Wat de consequenties voor de zieken en gehandicapten in Hilversum ook zullen zijn!

Elk plusje inleveren
De eigen bijdrage bestaat uit een vast bedrag voor een inkomen tot ongeveer het minimum plus een inkomensafhankelijk deel van 15% van al het bruto inkomen daarboven. Dat betekent dat iedereen met een klein pensioen van bijv. 200 tot 400 euro bruto per maand, 15% van dat bruto pensioen, dus zeg maar een kwart van het netto pensioen in moet leveren om de voorziening af te betalen.
Dit is de groep die geen kwijtschelding van woonlasten kan krijgen en dus al jaarlijks minstens 376 euro kwijt is van hun pensioentje aan woonlasten.
Als men 3 jaar lang zijn traplift moet betalen, is dat hetzelfde als het afbetaling van een lening. Een lening waar deze mensen bij een bank niet voor in aanmerking zouden komen, want dat is te risicovol. Maar de gemeente legt gewoon beslag op hun pensioen.
De lage tot middeninkomens krijgen de rekening gepresenteerd. Dit noemen wij "het verdelen van de armoe".

kunnen ze het wel dragen?"
Alle partijen vroegen zich af of de lage en middeninkomens dit wel kunnen dragen. De PvdA was helder: "Nee. En daarom zien we niets in dit voorstel". Heerlijk, zo'n links geluid!
Hart voor Hilversum zag er ook niets in. De Christenunie verschool zich achter algemeenheden als "een eigen bijdrage houdt mensen scherp." Komt deze partij niet meer op voor ouderen met een kleine beurs?
De VVD wilde alleen maar weten of dit plan wel genoeg geld opleverde om de bezuinigingsdoelstelling te halen.
D66 wilde graag van de wethouder weten of het "te doen" was. Joep Meddens van onze SP-fractie legde uit dat het SCP vindt dat je nu al niet rond kan komen van het minimum. Daar kan dus geen eigen bijdrage bij! D66 gaat er over nadenken...

De wethouder zei dat de minima nu ook al een eigen bijdrage betaalden voor de thuiszorg en dat ging best wel. Tja, deze nieuwe wethouder weet niet dat de vorige raad geregeld heeft dat iedereen met een inkomen tot 130% van het minimum, mee kan doen aan de ruime collectieve ziektekostenverzekering, waar men de eigen bijdrage voor de thuiszorg kan declareren. En dat dit niet geldt voor eigen bijdragen voor trapliften en zo.

De Discussie over dit voorstel wordt nog vervolgd. We hopen dat de partijen in de raad zich nog eens afvragen of er niet iets anders mogelijk is, dan de rekening van de crisis bij de zieken en ouderen van Hilversum te leggen.