Bezuinigen op asfalt

15 maart 2011

Bezuinigen op asfalt

Afgelopen week stond de vaststelling van de budgetten voor het onderhoud van de Hilversumse wegen op de agenda van de gemeenteraad. Dat ging om een bedrag van meer dan 1 miljoen. En dat is nog zonder de kosten van het IBP, zoals bijvoorbeeld de nieuwe rotonde/viaduct bij de Soestdijkerstraatweg.

Als de PvdA niet wil, dan gebeurt het niet
Wegen moeten natuurlijk onderhouden worden, maar het is altijd goed om kritisch te kijken wat er direct moet gebeuren en wat wellicht een jaartje later kan. Maar van zo'n kritische blik was in het voorstel niets terug te vinden. Op het onderhoud van wegen ging wat het college betreft niet bezuinigd worden. De SP fractie was natuurlijk benieuwd waarom niet. De wethouder had als enige argument dat dat nou eenmaal in het college akkoord was afgesproken. De PvdA had daarin laten opnemen dat er van bezuinigen op onderhoud van de wegen geen sprake kon zijn. Dus gebeurde het niet.

Wij wezen de wethouder er op dat er sinds die tijd nogal wat was veranderd. Zo moeten er volgend jaar bijvoorbeeld miljoenen worden bezuinigd om de begroting rond te krijgen. In het voorlopige lijstje met te bespreken onderwerpen voor de bezuinigingen staan zaken als thuiszorg, WMO, daklozenopvang, peuterspeelzalen en vele andere onderwerpen. Wij vinden het gek dat we dan niet eens mogen praten over bezuinigingen op asfalt.

Rampen
Onze opmerkingen leverde veel discussie op, de PvdA voorspelde enorme rampen als we niet gewoon miljoenen bleven uitgeven aan asfalt. D66 bleek echter wel gevoelig voor ons argument en ook de VVD vond het eigenlijk wel raar dat we er niet eens over mochten praten van de PvdA. Partijen als Hart voor Hilversum en de Christen Unie waren het direct al met ons eens.

De kosten lopen alleen maar op
Het is om meer redenen logisch om juist nu te kijken of de investeringen in wegen omlaag kunnen. We gaan bij de berekening van het benodigd budget uit van een standaard onderhoudsnorm met een plusje her en der. Nu we geld moeten zoeken, kan dat plusje er wat ons betreft misschien wel af. En volgend jaar is Plan Infra en het IBP afgerond en hebben we dus onze drukst bereden wegen net allemaal vernieuwd. Kunnen we dan niet toe met een lager bedrag aan onderhoud in de komende jaren? In het investeringsprogramma zien we echter een omgekeerde tendens. Nu werden we gevraagd om 1,3 miljoen vrij te geven voor wegonderhoud , volgens de begroting 2011 zullen we volgend jaar gevraagd worden er 3 miljoen in te investeren en het jaar daarop 4 miljoen. Wij betwijfelen of dat wel echt noodzakelijk is.

Toezegging
De Discussie eindigde met de toezegging van de wethouder dat het onderhoud van de Hilversumse wegen wordt toegevoegd aan het lijstje met onderwerpen waar we in het kader van de bezuinigingen over gaan praten. Alleen de PvdA 'bleef' tegen, die geeft uw geld blijkbaar graag uit aan asfalt.