Hogere woonlasten

19 februari 2011

Hogere woonlasten

Dit weekend valt bij de meeste Hilversummers de woonlastennota in de brievenbus. De woonlastennota is de rekening voor alle gemeentelijke belastingen zoals afvalstoffenheffing , rioolheffing en OZB. Tot een jaar of vijf geleden was Hilversum één van de duurste gemeentes van Nederland om in te wonen, juist vanwege de hoge woonlasten. In de periode van 2006 tot begin 2010 heeft het toenmalige college, met SP wethouder Karin Walters op financiën, de woonlasten consequent verlaagd. Het gevolg was dat Hilversum zakte naar de middenmoot. Zo werd Hilversum net iets meer betaalbaar.

Sinds begin 2010 zit er een nieuw college (D66, VVD & PvdA). En u raadt het al, de woonlasten gaan dit jaar flink omhoog. De meeste huishoudens gaan tussen de 32 en 55 euro meer betalen. Voor de gemiddelde huurder betekent dat een belastingverhoging van 12 procent. En dat had best anders gekund. Zo lopen veel kosten van langslepende bouwplannen gewoon door, worden de vergoeding voor raadsleden en wethouders niet verlaagd en weigert het college het met een wethouder minder te doen. Voor nieuw beleid, zoals de aanstelling van een stadsbouwmeester en managementtrainingen wordt geen oud beleid ingeleverd. Ook ligt er nog bijna een miljoen op de plank voor plannetjes die het college misschien nog gaat bedenken. Al met al kiest dit rechtse college er bewust voor om de burger op te laten draaien voor de bezuinigingen.

Op 2 maart zijn er verkiezingen, voor de provincie dit keer. U mag kiezen of u ook daar een verhoging van de belastingen wilt of dat u liever een partij heeft die het geld niet over de balk gooit en bijvoorbeeld de geldverslindende plannen voor een luxe buslijn wil stoppen.

John van Otterloo
Kandidaat Statenlid Noord-Holland voor de SP