Dakloos zijn wordt duurder

6 februari 2011

Dakloos zijn wordt duurder

Op 2 februari heeft de gemeenteraad een voorstel van het college behandeld over de eigen bijdrage voor maatschappelijke opvang. Dat gaat om de vraag of mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld de daklozenopvang of de opvang voor moeders met kinderen die vanwege mishandeling snel het huis uit moeten, zelf moeten meebetalen aan de kosten daarvan.

Drempel
In Hilversum is het al veel langer gebruikelijk dat instellingen als De Cocon en De Vluchtheuvel een min of meer vrijwillige bijdrage vragen voor de opvang. Bij de SP Hulpdienst komen al jaren zo af en toe klachten binnen over de hoogte van die bijdrage, maar vooral over de manier waarop die wordt geïnd. De SP is principieel tegenstander van zo'n bijdrage. Wij denken dat het een extra drempel opwerpt voor mensen die hulp nodig hebben, en dat is onverstandig.

Opheffen
Het opheffen van die eigen bijdrage zou wat ons betreft dan ook verstandig zijn, maar dat zit er bij dit college zeker niet in. Het voorstel werd gepresenteerd als een verbetering: Door het invoeren van een door de gemeente vast eigen bijdrage was voor iedereen duidelijk wat er betaald moest worden en hoe. Dat zou dus een kleine verbetering kunnen opleveren. Dachten we.

Verhoging
Tijdens de voorbereidingen voor dit stuk heeft de SP om extra informatie gevraagd. Die kregen we twee dagen voor de behandeling. Bestudering van die stukken leverde een verbijsterende conclusie op. Dit rechtse college stelde niet alleen voor om de bijdrage overal gelijk te maken, ze stelde ook gelijk maar een zeer stevige verhoging voor. Zo moet een alleenstaande moeder met een kind die in De Vluchtheuvel terecht komen 120 euro per maand meer gaan betalen. In de Cocon moet een alleenstaande man, de doorsnee dakloze, 47 euro per maand meer betalen. Dat vonden wij wel een heel slecht voorstel.

Niemand kan het iets schelen
Tijdens het debat in de raad was er niemand die het met ons eens was. Er waren een paar partijen die zich zorgen maakte of, nu de gemeente de bijdrage ging verplichten, de gemeente ook verantwoordelijk was als een gebruiker van de opvang niet wilde of kon betalen. Want dan zou het de gemeente wel eens geld kunnen gaan kosten. Niemand maakte verder een woord vuil aan wat het betekende voor de mensen waar het hier om ging. Het voorstel werd met een zeer ruime meerderheid aangenomen, alleen de SP was tegen.

Zelfverrijking
Op dezelfde avond werd een voorstel om de vergoeding voor de fracties in de gemeenteraad met 2% te verhogen aangenomen. En zo blijft de Hilversumse raad goed voor zichzelf zorgen terwijl de gewone Hilversummers het steeds moeilijker krijgen.

Lees onze bijdrage in de raad...
 Lees onze bijdrage over de verhoging fractievergoeding