Bestemmingsplan over het spoor

21 januari 2011

Bestemmingsplan over het spoor

Afgelopen week is het bestemmingsplan Over het Spoor in de gemeenteraad behandeld. We hebben daar al eerder over geschreven. Zo stond in het bestemmingsplan dat het college de bevoegdheid kreeg om de driehoek met winkeltjes bij het Oosterspoorplein een andere bestemming te geven. Wij vonden dat op deze manier de toekomst voor die winkeliers wel erg onduidelijk werd. Wat gaat er dan precies gebeuren, en wanneer? Heeft het voor een winkelier nog wel zin om z'n winkel op te knappen? Onduidelijkheid troef. Naar aanleiding van onze opmerkingen daarover vond het college dat uiteindelijk gelukkig ook. Ze hebben die zogenaamde 'wijzigingsbevoegdheid' dan ook uit het bestemmingsplan gehaald. Eerst maar eens plannen maken. En wat ons betreft moet dat samen met de winkeliers en bewoners die daar nu zitten.

Want met de inspraak en participatie rond bestemmingsplannen kan het wat ons betreft nog stukken beter. Natuurlijk, er zijn informatieavonden geweest en het bestemmingsplan heeft niet alleen op het raadhuis ter inzage gelegen, maar ook in buurthuis de Geus. Dat is mooi, maar wat ons betreft wel een beetje makkelijk. Inzien en informeren is niet hetzelfde als meedenken. Wij zijn van mening dat je ook bij het maken van een bestemmingsplan al met bewoners en gebruikers van zo'n gebied moet gaan praten om te horen welke ideeën zij hebben. We moeten ophouden met alleen in het raadhuis bedenken wat goed is voor mensen en hun buurt. Dat kunnen ze zelf tenslotte het beste.

We hebben bij de behandeling van dit bestemmingsplan dan ook een motie ingediend om er voor te zorgen dat het meepraten (participatie)van inwoners bij bestemmingsplannen beter wordt geregeld. Tot onze stomme verbazing keurde de wethouder (Jooren van der Boor, VVD) de motie amper een blik waardig. Ze vond dat ze het uitstekend gedaan had en die motie was nergens voor nodig. Het ging allemaal prima zo.
Tijdens een schorsing van de vergadering was er veel praten nodig om de wethouder op andere gedachten te brengen. Toen PvdA fractievoorzitter Haselager overwoog om onze motie te steunen volgde er druk overleg tussen de VVD en de PvdA. Ook D66 leek zich vervolgens wel in ons voorstel te kunnen vinden. Na de pauze was het opmerkelijk genoeg de PvdA die uitlegde dat de VVD wethouder het eigenlijk toch wel een goed idee leek te vinden. De wethouder besloot de motie toen maar over te nemen.
We hebben tot slot ook nog gepleit voor het behoud van de parkeerplaats aan de Simon Stevinweg. Niet omdat we nou zo gek zijn op parkeerplaatsen, maar de parkeerdruk in de Geuzenbuurt is al behoorlijk hoog. Als je dan een parkeerplaats weghaalt, dan moet je wat ons betreft ook voor een fatsoenlijk alternatief zorgen. Daar was echter niemand voor te vinden, dat voorstel heeft het dus niet gehaald.

De bestemmingsplanwijziging is aangenomen, wij hebben uiteindelijk tegen gestemd vanwege de parkeerproblematiek, maar zijn natuurlijk blij dat de onduidelijkheid rond het Oosterspoorplein is opgelost en dat Hilversummers vanaf vandaag iets meer te vertellen krijgen over de buurt waar ze in wonen.