Een nieuwe Burgemeester

13 september 2010

Een nieuwe Burgemeester

Burgemeester Bakker heeft laten weten dat hij er volgend jaar mee zal ophouden. Hilversum moet dus op zoek naar een nieuwe Burgemeester. Die zoektocht, en wie en wat daar allemaal bij betrokken zijn is grotendeels geheim. Zo geheim, dat kort geleden de commissaris van de Koningin mij nog liet weten dat hij, als die geheimhouding wordt geschonden, het openbaar ministerie zal vragen vervolging in te stellen.

Ik kijk dus wel uit, mij zal je er niet over horen. Maar niet alles is geheim. Zo is er op 13 oktober een openbare raadsvergadering waarin de 'profielschets' van de nieuwe Burgemeester wordt vastgesteld. Tijdens de vergadering van 13 oktober zal ook de Commissaris van de Koningin aanwezig zijn, zodat hij de overwegingen die tot die profielschets van de raad gaan leiden zelf kan horen. In de profielschets wordt aangegeven wat voor Burgemeester de gemeenteraad graag zou willen. Waar moet hij/zij goed in zijn? En waarin niet? Wat voor rol moet hij hebben in de raad? En welke rol in het College? Hoe moet hij zich presenteren aan de inwoners van Hilversum? Dat soort zaken.

De SP is voorstander van een Burgemeester die wordt gekozen door de raad. Maar bij belangrijke besluiten zijn we als SP ook gewend om eerst maar eens met de mensen te gaan praten die het betreft. Bij bouwplannen praten we met de buurt, bij kwesties over huisvesting van scholen met ouders en leerkrachten, enzovoort. Wij denken het goed is als inwoners van Hilversum ook iets kunnen zeggen over hun nieuwe Burgemeester. Daarom nodigen we alle Hilversummers uit om ons te laten weten wat zij vinden dat in die profielschets moet staan. We hebben vandaag dan ook een speciale website opgezet waar iedereen zijn of haar opmerkingen kwijt kan. Die website is voor iedereen te lezen, zodat alle partijen er hun voordeel mee kunnen doen. Wij zullen proberen de opmerkingen die de meeste steun krijgen mee te nemen in het debat van 13 oktober aanstaande.

Naar de speciale website