Rommelkont Rensen

11 juni 2010

Rommelkont Rensen

Wethouder Rensen (Grondzaken) doet dingen graag op z'n eigen manier. Daarmee krijgt hij veel voor elkaar, maar het leidt soms ook tot een gemeenteraad die niet meer weet wat de wethouder aan het doen is, en dat is natuurlijk onverstandig.

Zo stond gisteren een zogenaamde 'Quick scan grote projecten' op de agenda voor de discussie. Dat is een onderzoek van de rekenkamer naar een aantal grote bouwprojecten. Een van de dingen die daar uit kwam is dat de raad vaak niet precies weet hoe het zit met bouwprojecten (grondexploitaties in gemeentetermen) en er overigens zelf ook onvoldoende naar vraagt. Opvallend was hoe wethouder Rensen dat probleem dacht te kunnen oplossen. Hij stelde voor om een select groepje raadsleden af en toe informeel te laten weten wat er speelde dat was voor iedereen makkelijker. Nu gebeurde het volgens hem regelmatig dat er iets speelde maar dat hij dan twijfelde of hij ons moest informeren. Een geplande informele ontmoeting zou dan veel handiger zijn. Want een brief of een mailtje dat vindt deze wethouder veel te formeel. Wat de SP fractie betreft is dat een heel slecht idee. Er bestaat niet zoiets als informeel informeren. De wethouder heeft een actieve informatieplicht en moet de raad informeren over alles wat relevant kan zijn. Op het moment dat hij twijfelt of dat zo is dan , dan stuurt hij ons gewoon een mailtje of een brief en vertelt hij wat hij weet. Beter een keer teveel dan een keer te weinig. En niks geen 'informele' flauwekul. De raad informeren is een serieuze bezigheid, Wij moeten zijn werk immers controleren en dat kan niet op basis van een gespekje met een gezellig kopje thee er bij zoals deze PvdA wethouder blijkbaar graag wil. Dat is in ieder geval niet hoe wij willen omgaan met miljoenen verslindende bouwprojecten. Wij willen uitgebreid, schriftelijk en zoveel mogelijk in het openbaar geinformeerd worden over de financiele stand van zaken en de risico's. Wij willen weten wat wethouder Rensen doet om de verliezen te beperken!

Zuiderkerk
Een ander voorbeeld. Gisteren stond er een artikel in de krant waarin werd aangekondigd (door de projectontwikkelaar) dat het bouwplan voor de Zuiderkerk niet door gaat. Het wordt te duur. De Christen Unie heeft daar direct schriftelijke vragen over gesteld want die wil natuurlijk weten waarom het niet door gaat en waarom de wethouder de raad niet heeft geïnformeerd. Vandaag stuurt de wethouder vervolgens een mail naar alle raadsleden waarin hij suggereert dat hij ons graag wil informeren, maar dat dat nu niet meer kan omdat de CU er vragen over heeft gesteld en ja, dan heeft hij nou eenmaal dertig dagen de tijd om antwoord te geven. Blijkbaar is de wethouder boos over de vragen en wil hij de raad nu een beetje pesten. Want het is gewoon kolder. Er staat nergens in het reglement dat de wethouder niet eerder dan na dertig dagen antwoord mag geven. Die dertig dagen is de maximum termijn. Zijn college wethouder , Boog, heeft dat beter begrepen. Die heeft op onze vragen over het openbaar vervoer bijvoorbeeld al de volgende dag een brief gestuurd om de eerste onrust weg te nemen. Zo kan het ook.

Lastpakken
We zijn de afgelopen vier jaar wel enigszins gewend geraakt aan de manier van opereren van wethouder Rensen , maar nu lijkt hij toch echt een beetje door te draven. Het kan niet zo zijn dat de wethouder een loopje neemt met de raad en ons min of meer beschouwt als een stel lastpakken die niet zo moeten zeuren. Zo werkt het niet. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en ook wethouder Rensen zal zich dat moeten realiseren.