Een nieuw college: Een ruk naar rechts

23 april 2010

Een nieuw college: Een ruk naar rechts

Afgelopen woensdag is het nieuwe Hilversumse college van D66,VVD en PvdA geïnstalleerd. Daarmee is een eind gekomen aan vier jaar links bestuur. Hilversum maakt een ruk naar rechts. Ook het collegeprogramma werd op deze avond behandeld. Alle partijen in de raad die niet in dit college zitten waren het over één ding eens: het is vaag en onduidelijk, er staat niets in waar Hilversummers iets aan hebben. Ook wij gingen in onze bijdrage aan het debat in op de leegheid van dit programma.

Bezuinigen
Er staat in dat er bezuinigd moet worden, maar er staat niet hoe het college dat gaat doen. Ze gaan er over nadenken en komen daarna met een plan. Voorlopig hebben ze dus een maand onderhandeld zonder het eens te worden. Dat belooft nog wat.

Ambtenaren
Er moeten minder ambtenaren komen en minder mensen worden ingehuurd. Maar er staat niet hoe dat dan precies gaat gebeuren. Om welke ambtenaren gaat het? Wat gaat de gemeente straks niet meer doen? Moeten Hilversummers straks nog langer wachten op antwoord? Gaan de loketten één dag in de week dicht? Het staat er allemaal niet. Intern bezuinigen is prima, maar dan moet je er bij zeggen wat dat betekent. Nu is het niet meer dan populistische prietpraat.

Geen ziekenhuis
De opmerkingen die in het nieuwe programma staan over het ziekenhuis zijn ronduit dramatisch te noemen. Dit college wil geen ziekenhuis , eerste hulp of huisartsenpost die 24 uur open is, een 'spoedpost met verruimde openingstijden' is genoeg. Toen we er vragen over stelden gaf de heer Haselager van de PvdA toe dat het ziekenhuis wat hem betreft niet meer in Hilversum hoeft te blijven. D66 en de VVD bleven stilletjes in de banken zitten.

Bezuinigen op de WMO
Het collegeprogramma, dat van ons de titel 'praatjes vullen geen gaatjes' heeft gekregen, heeft meer verrassingen. Zo zegt de nieuwe coalitie niet te willen bezuinigen op de sociaal en financieel zwakkeren. Maar er staat ook dat eventuele verlaging van doeluitkeringen wel kan worden doorberekend. Dat laatste betekent niets anders dan dat als Den Haag minder geld geeft voor de WMO,(en we weten allang dat dat gaat gebeuren) het college die bezuiniging rechtstreeks doorberekend aan de Hilversummers die gebruik maken van de WMO. Slechtere thuiszorg , minder geld voor maatschappelijke opvang, keiharde bezuinigingen op de zwakste in de samenleving dus.

Geen betaalbare woningen
De afspraak van de afgelopen vier jaar om in alle bouwplannen minstens 37% betaalbare woningen op te nemen is geschrapt. Crisis of geen crisis, betaalbare woningen zijn volgens dit rechtse college niet nodig in Hilversum.

Geen enkele steun
Geen enkele partij, behalve D66, VVD en PvdA zelf stemde dan ook in met het nieuwe collegeprogramma. Het worden vier moeilijke jaren, waarin dit rechtse college ons steeds weer zal verrassen met nieuwe bezuinigingen zonder dat te ontdekken valt welke ambitie of visie daar achter zit. Het kan niet anders dan dat dat veel Hilversummers in grote problemen gaat brengen.

Lees de SP bijdrage in de raad van 21 april
 Lees het collegeprogramma