Een bijzondere SP'er

7 maart 2010

Een bijzondere SP'er

Binnen elke partij heb je mooie en bijzondere mensen. Wij hebben Henk. Henk is al sinds jaar en dag actief lid en onze lijstduwer. Met een groot hart voor de SP.

Henk woont in Hilversum Noord is 60 jaar, trotse opa, actief SP lid sinds 1978 en last but not least, al 31 jaar houdt hij een archief bij waarin hij alles instopt over de SP. Dat doet hij als sinds 1978. Alles wat de Gooische SP aangaat komt bij Henk in de boeken. Dit heeft inmiddels geleid tot een indrukwekkende hoeveelheid mappen en knipsels. Een mooie verzameling vol met historische feiten. Tijdens de Nieuwjaarsborrels van 2008 en 2009 hebben onze lag een deel van de collectie ter inzage.

Maar waarom besteed iemand ruim 31 jaar van zijn leven aan het verzamelen van SP publicaties? Desgevraagd legt Henk uit waarom "Ik heb hart voor de SP en het is goed om terug te kunnen kijken hoe het eerder gegaan is. Bijvoorbeeld raadsleden kunnen hier hun voordeel doen, maar ook iedereen die dat wil mag de collectie bekijken. Ik ben trots op de SP we doen goed werk en het gooisch SP verleden mag niet verloren gaan."

Navraag leert dat Henk wel meer zaken lang doet. Zo heeft hij bijvoorbeeld, in 1974, een wereldrecord marathon schaken gevestigd. 103 uur schaken tegen 47 tegenstanders. Een knappe prestatie en nog geeft hij soms schaaklessen aan kinderen. En hij haalt al 12 jaar elke ochtend om 6.00 Spitsen op het station en verspreid deze in de wijk bij ruim 30 oudere bewoners van zijn wijk.
RTVNH vond dit alles reden genoeg om een item te maken over Henk en zijn passie.

Bekijk de RTV-NH uitzending