College onderhandelingen 1

18 maart 2010

College onderhandelingen 1

Sinds begin deze week spreekt D66 met de VVD en PvdA over een nieuw collegeprogramma. D66 denkt dat die partijen tot een goede samenwerking kunnen komen voor de komende vier jaar. De SP is erg ongerust over die gesprekken. In de verkiezingsstrijd hebben we de VVD al horen zeggen dat het de komende jaren best wat minder kan als het gaat om het minimabeleid. Het kan best wat minder voor die mensen merkte mevrouw van der Boor op in een debat op RTi.

De afgelopen vier jaar heeft SP wethouder Karin Walters zich nou juist enorm ingezet om de armoede in Hilversum terug te dringen. Met de Rondkomen bijeenkomsten heeft zij de mensen die niet of nauwelijks rond kunnen komen een stem gegeven. Het is niet voor niets dat in het programma van de SP alle aanbevelingen van de bezoekers van de Rondkomen bijeenkomsten zijn opgenomen. Als de VVD haar zin krijgt wordt het beleid van de afgelopen vier jaar dus gewoon weer afgebroken. Hilversum wordt een stad voor de rijken.

Op het gebied van woningbouw is ook al niet veel goeds te verwachten. De VVD is consequent tegen de bouw van betaalbare woningen. Villa's met tuinen als parken, daar droomt de VVD fractie van. En wie wil er nou niet in een villa wonen is dan het argument. Tja, veel mensen wel, maar als je er geen geld voor hebt, dan valt er niks te kiezen.

Op het gebied van verkeer gaat het er in een Hilversum waar de VVD het voor het zeggen heeft ook al niet beter op worden. De VVD is groot voorstander van een weg over, onder of langs de hei. Niks terugdringen van het autoverkeer, volgens de VVD is meer asfalt de oplossing. Alle straten weer twee richtingsverkeer, nog meer parkeergarages in het centrum, dat is de keuze van de VVD. Hoe dat moet met luchtvervuiling of de bereikbaarheid van het centrum, daar horen we ze niet over.

En hoe zal het gaan met de thuiszorg? Dankzij een initiatief van Agnes Kant in de tweede kamer, hoeft de thuiszorg in de toekomst niet meer europees te worden aanbesteed. Let op, hoeft niet, maar mag wel. Niet aanbesteden betekent dat je goede afspraken kunt maken met kleine thuiszorgorganisatie in je eigen regio. Je kunt veel meer dan nu kiezen voor kwaliteit in plaats van te kiezen voor de goedkoopste aanbieding. De VVD is echter dol op marktwerking. Hoe goedkoper hoe beter. Hilversummers die afhankelijk zijn van thuiszorg maken zich terecht al ongerust.

Als je VVD gestemd hebt dan is de mogelijke deelname van de VVD aan het college natuurlijk mooi. Maar wat nou als je op de PvdA hebt gestemd? Die waren toch ook voor betaalbare woningen? Die staan toch ook voor de zwakkeren in de samenleving? Die hebben toch ook vier jaar meegewerkt aan een socialer Hilversum? Hoe zouden de PvdA stemmers aankijken tegen een college waar een PvdA wethouder straks mag bezuinigen op sociale zaken, bijstand , WMO en betaalbare woningen terwijl de VVD wethouder het geld uitgeeft aan meer asfalt, dure parkeergarages en de bouw van prachtige villa's.

Juist in een tijd dat de landelijke PvdA een wat meer linkse koers lijkt aan te gaan houden praat de Hilversumse PvdA met rechts. Zouden die Hilversumse PvdA stemmers dat nou echt willen?