PvdA theater

10 februari 2010

PvdA theater

Vorige week werd er in de gemeenteraad een motie ingediend door de PvdA en GroenLinks. De motie had als doel om de gemeenteraad 1250 euro beschikbaar te laten stellen voor het opvoeren van een toneelstuk, in het raadhuis, over democratie. Daar lijkt niks mis mee. Als we Hilversummers nog beter kunnen betrekken bij de politiek, is dat alleen maar goed. Zeker met de verkiezingen in het vooruitzicht. Toen we nog eens verder lazen bleek echter dat het theaterstuk wel een behoorlijk PvdA en GroenLinks gehalte had. Zo hebben prominente PvdA-ers en GroenLinksers teksten voor het stuk geschreven.

Om die reden heeft de SP, net als Leefbaar Hilversum, dan ook tegen de motie gestemd. We gaan geen geld van Hilversummers uitgeven voor een verkiezingsfeestje van de PvdA en GroenLinks. Maar zoals dat gaat in een democratie, het voorstel werd met ruime meerderheid aangenomen en moet dan natuurlijk ook worden uitgevoerd.

Gisteren kwam er dan ook een persbericht waarin de voorstelling werd aangekondigd. Dat was om meerdere redenen een merkwaardig persbericht. Op de eerste plaats viel de prominente aanwezigheid van PvdA raadslid van Rooijen op. Voor ons opnieuw het bewijs dat het eerder een PvdA campagne activiteit was dan een gemeentelijk initiatief. Nog gekker was dat er zeven euro toegang werd gevraagd. De raad had nou juist geld gegeven zodat de voorstelling gratis kon zijn!

Navraag leverde op dat de kosten hoger waren dan eerst gedacht en dat de 1250 euro van de raad dus niet genoeg was. Dat kan, maar heeft de PvdA zelf geen geld? Ze krijgen toch zeker een ruime fractievergoeding? Waarom betalen ze het daar niet van? Al met al was dit gewoon in strijd met wat in de motie was afgesproken. De wethouder Cultuur vond dat ook. Hij zag geen andere oplossing dan extra geld beschikbaar te stellen uit de cultuur pot om de voorstelling in ieder geval gratis te houden. Daar zijn we blij om, want de raad had niet voor niets uitgesproken dat de voorstelling gratis moest zijn, zodat iedereen die dat wil er heen kan.

Het gevolg is echter wel dat de gemeente nu dik 2000 euro betaald voor wat wij niet anders kunnen zien dan een reclame campagne voor de PvdA. En dat is toch wel heel raar. We snappen niet dat PvdA en GroenLinks de kosten voor deze reclameactie niet gewoon zelf hebben betaald. Nu draaien alle Hilversummers er voor op.