NMA: Zorg duurder na fusie

1 januari 2010

NMA: Zorg duurder na fusie

De Nederlandse Mededingings Authoriteit (NMa) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van fusies van ziekenhuizen op de kosten van de zorg. Daarbij is specifiek gekeken naar de situatie in Hilversum. Daaruit kwamen voor de SP voorspelbare resultaten: De zorg wordt er duurder van.

De NMa heeft in haar onderzoek (dat in de loop van januari wordt gepubliceerd) vastgesteld dat Ziekenhuis Hilversum voor de fusie één van de goedkoopste ziekenhuizen was als het ging om heupoperaties. Een operatie die voornamelijk bij ouderen, de belangrijkste doelgroep van Ziekenhuis Hilversum, wordt uitgevoerd. Na de fusie zijn de prijzen flink gestegen. Bij het Rotterdamse Erasmusziekenhuis was overigens sprake van een soortgelijke ontwikkeling.

De oorzaak van de prijsverhoging is volgens de NMa dat door de fusies er in bepaalde regio’s steeds minder ziekenhuizen komen. En patiënten willen in de regel het liefst naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en niet naar een ziekenhuis dat verder uit de buurt ligt. En dat maakt dat ziekenhuizen zonder het risico patienten te verliezen hun prijzen kunnen verhogen.

De SP blijft dan ook actie voeren tegen de plannen van Tergooi om het ziekenhuis in Hilversum te sluiten. Daarbij gebruiken we alle mogelijkheden die we hebben, niet alleen lokaal, maar ook landelijk. Zo heeft SP Tweede Kamerlid Renske Leijten naar aanleiding van de uitkomsten van bovenstaand onderzoek inmiddels directe stopzetting van de fusieplannen van alle ziekenhuizen geëist.
Dat past prima bij onze inzet om er voor te zorgen dat Hilversum de gemeente wordt waar schaalvergroting en de mislukte marktwerking in de zorg wordt gestopt.

Naar de aktie pagina ziekehuis