De Cocon

29 januari 2010

De Cocon

e opvang van daklozen in Hilversum is al jaren een probleem. De locatie aan de A.Fokkerweg waar tot en met 2008 de daklozen werden opgevangen was in bijzonder slechte staat. Er waren dan ook al jarenlang plannen om een nieuwe daklozenopvang, De Cocon, te bouwen aan de Neuweg. Wat daar precies gebouwd ging worden en welke huisvesting daar gevestigd zou worden was al eind jaren 90 uitgebreid met de buurt besproken. Het oorspronkelijke plan was deels aangepast om aan de wensen van de buurtbewoners tegemoet te komen.

Toen er rond 2007 eindelijk gebouwd ging worden waren veel buurtbewoners die bij die afspraken betrokken waren verhuisd en veel andere mensen waren daar voor in de plaats gekomen. Bewoners die niets wisten van de discussie uit de jaren 90 en daar ook geen boodschap aan hadden. Onder grote druk van de huidige buurtbewoners, die met name problemen hadden met de passantenopvang, zijn nieuwe afspraken gemaakt. Die afspraken werden opgeschreven in een convenant tussen bewoners, de Cocon, de gemeente en de politie. De afspraken gingen over wat we hier maar even het beheer noemen.(Wie mag er in de Cocon komen, waar op straat mogen de Cocon bezoekers wel en niet komen, hoe wordt het toezicht in de buurt geregeld, etc.) en er werd afgesproken dat de gemeente voor twee functies van de huidige cocon, te weten de nachtopvang en het dienstencentrum een andere plek ging zoeken. De gemeenteraad heeft dat convenant in 2008 unaniem gesteund en goedgekeurd.

Compassie
Afgelopen week kwam Wethouder Landsaat naar de raad met de resultaten van zijn zoektocht. Kort gezegd was de boodschap dat hij geen andere plek kon vinden. De plekken die er waren konden niet vanwege technische redenen en omdat de buurten geen passantenopvang willen. De wethouder schreef daarover dat het hem is opgevallen dat er geen enkele compassie of bereidheid bij buurtbewoners is om een deel van de lasten van onze maatschappij te dragen. Wat ook opviel tijdens de voorbereiding op de discussie over dit voorstel was dat de overlast rond de huidige Cocon veelal wordt veroorzaakt door personen met alcoholproblemen. Dat was opmerkelijk. Twee jaar geleden heeft onder andere de SP de wethouder er al op gewezen dat er voor alcoholverslaafden geen enkele opvang in de hele regio te vinden was. En dat die mensen, bij gebrek aan beter, hun toevlucht wel eens zouden kunnen gaan zoeken in de Cocon. Er werd ons verzekerd dat dat niet ging gebeuren. En, de wethouder ging er ook nog eens voor zorgen dat die opvang in de regio er zo snel mogelijk kwam.

Bezuiniging?
We zijn twee jaar verder, en er lijkt geen enkele inspanning verricht om dat ook waar te maken. De wethouder zegt nu dat hij te maken heeft met bezuinigingen op de maatschappelijke opvang die het onmogelijk maken om dat soort opvang te realiseren. Wij waren verbaasd dat de wethouder dat als argument gebruikte. De gemeenteraad heeft namelijk helemaal geen bezuiniging op de maatschappelijke opvang vastgesteld. Dat het rijk er op wil bezuinigen is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat we dat in Hilversum ook zo moeten doen

Hoe nu verder
Het voorstel van de wethouder bood geen enkel houvast. Het kwam niet verder als vaststellen dat niemand de passantenopvang wilde, dat er geen opvang voor alcoholverslaafden is en dat hij het nu ook niet meer weet. Daarmee legt hij de keuze bij de raad. Dat is merkwaardig, want waar betalen we die wethouder dan voor, maar goed.
Geconfronteerd met het falen van de wethouder om het probleem op te lossen heeft de SP laten weten dat er wat ons betreft nu toch echt snel een opvang voor alcoholverslaafden moet worden gerealiseerd. Dat kan wat ons betreft ergens aan de rand van de bebouwde kom. Daarmee kan de druk en de overlast in en rond de Cocon verder worden teruggedrongen.
De wethouder heeft aangegeven dat hij niet in staat is om en andere plek voor delen van Cocon te vinden. Verder is er het feit dat het RIBW nog steeds vindt dat de verschillende onderdelen van de Cocon het best tot hun recht komen als ze bij elkaar blijven. Dat maakt dat we inmiddels anders aankijken tegen een mogelijke verhuizing.

Verantwoordelijkheid nemen
Als de wethouder en buurtbewoners van de verschillende buurten in Hilversum niet bereid of in staat zijn om een plek te vinden voor mensen die hun hulp nodig hebben, dan moeten we als gemeenteraad onze verantwoordelijkheid nemen. De SP kiest voor een snelle realisatie van opvang voor alcoholverslaafden én voor het laten voortbestaan van de Cocon aan de Neuweg in zijn huidige vorm. Dus geen uitplaatsing van bijvoorbeeld de passantenopvang.

Bittere pil
We zijn ons er van bewust dat dat in strijd is met de afspraak die twee jaar geleden met de buurt is gemaakt. Het kan niet anders dan een bittere pil zijn voor de bewoners van de omgeving van de Cocon. Dat trekken we ons ook zeer aan. Ook wij hebben de afspraken immers gesteund en komen daar nu op terug. Dat raakt ons. We rekenen het ons zelf aan dat we ons twee jaar geleden onvoldoende hebben gerealiseerd dat dit wel eens de uitkomst kon zijn. We hebben daarmee een belofte aan bewoners gedaan die we simpelweg niet na kunnen komen. Dat spijt ons. Maar iemand zal de uitdaging aan moeten gaan om de zwakkeren in onze samenleving te steunen. Wij voelen het als onze verantwoordelijkheid om het juist voor hen op te nemen, ook als dat leidt tot terechte teleurstelling bij de bewoners van de omgeving van de huidige Cocon.