Zorgen om overlast Lidl

23 november 2009

Zorgen om overlast Lidl

Bewoners van de wijk over 't Spoor maken zich zorgen over overlast van de nieuw te openen Lidl. Deze zorgen heeft bewonersvereniging OSP klip en klaar verwoord tijdens het Forum (de gelegenheid voor inwoners van Hilversum om met raadsleden in gesprek te gaan). Natuurlijk zijn ze ook wel een beetje blij met een voordelige supermarkt in de wijk. Maar zij maken zich ook zich zorgen over bijvoorbeeld een toename van verkeers- en geluidsoverlast. Bovendien vinden de bewoners dat ze niet goed geïnformeerd en gehoord zijn door de gemeente over een toch forse verandering in hun wijk.

Als belangrijkste knelpunten noemden zij:
* Beroerde communicatie vanuit de gemeente naar bewoners
* Verkeersoverlast: Een toename van het aantal auto's dat zal parkeren en een toenemende verkeersonveiligheid.
* Geluidsoverlast: Door bijvoorbeeld auto's, vrachtwagens, winkelwagentjes, etc.
* Verder werd nog licht overlast genoemd, veroorzaakt door een nog te plaatsen lichtmast en zorgen over brandveiligheid.
* En als klap op de vuurpijl was ook niet duidelijk hoe het nu zat met de bezwaarprocedure die nu nog loopt en waarschijnlijk niet afgerond is voordat de Lidl zijn deuren opent.

De SP en de PvdA stelden hierover opnieuw vragen aan wethouder Boog in De Discussie van twee weken geleden.

Onhandige gemeente
Wethouder Boog zei dat rondom de communicatie naar en met bewoners het één en ander wel wat onhandig te noemen was en beloofde om alsnog op korte termijn met de bewoners om de tafel te gaan om naar oplossingen te zoeken en uiteraard gaat hij ook met de manager van de Lidl praten om te horen hoe deze zijn best gaat doen om de overlast te beperken.
Met betrekking tot de bezwaarprocedure zei hij dat alvast verbouwen op eigen risico is van de Lidl. Kennelijk, zo stelt hij, gaat de Lidl ervan uit dat dit goed zal aflopen.

Oplossingen
We hopen als SP dat de wethouder goed zal luisteren naar de bewoners en samen met hen en de Lidl tot goede oplossingen komt. We vinden wel dat het meer dan onhandig is dat het zo lang heeft geduurd. Al vier of vijf weken terug heeft de SP vragen gesteld over dit onderwerp. Toen liet de wethouder weten dat er niets aan de hand was. En laten we eerlijk zijn, het is niet de eerste keer dat er fouten worden gemaakt in de communicatie tussen de gemeente en buurtbewoners. Wij hebben tot nu toe niet de indruk dat er serieus wordt gewerkt aan het oplossen van deze steeds weer terugkerende ergernis.
Eén van de voorstellen die hij noemde was verkeersregulering, waarbij wij dan maar hopen dat hij niet bedoeld betaald parkeren in een bepaalde zone.
Want dat betekend voor de bewoners van de wijk dat ze een parkeervergunning moeten aanschaffen en worden ze dus op kosten gejaagd omdat er een Lidl in hun wijk komt. Daarbij is het risico dan ook weer dat de bezoekers elders in de wijk (waar het dan wel gratis) is gaan parkeren en het probleem alleen maar verschuift. Dat is dus vast niet wat de wethouder bedoelde.

Voorstellen van bewoners zijn bijvoorbeeld: Geen zondagsopening en avondopeningen. Hierbij kunnen we ons iets voorstellen en om dat de Lidl niet in een toeristisch gebied ligt lijkt dat heel haalbaar.
Ook voorstellen als: een goed brandveiligheidsplan,een bewoners vriendelijke bevoorradingsplanning, bewoners vriendelijke verkeersregulering en een lichtmast die uitgaat bij zonsondergang zijn sympathieke voorstellen.

Al met al wordt het hoog tijd dat de wethouder met de bewoners gaat praten. Ze hebben goede voorstellen en zijn bereid om mee te denken over oplossingen. De kans moet de wethouder nu snel aangrijpen en de bewoners en Lidl uitnodigen voor een goed gesprek.