Rapport Commissie Groot

16 oktober 2009

Rapport Commissie Groot

In opdracht van een groot deel van de gemeenteraad (alleen de SP was tegen) is er een onderzoek gedaan naar de ziekenhuisplannen. De SP was tegen dat onderzoek, omdat het alleen maar bedoeld leek om een aantal politieke partijen munitie te geven om zich bij de ziekenhuisplannen neer te leggen. Ze lijken niet langer bereid om de strijd voor goede zorg in Hilversum voort te zetten.

Anderhalve week geleden heeft de commissie haar rapport uitgebracht. De uitkomst was, gezien de opdracht die de commissie had gekregen, voorspelbaar. De plannen van het ziekenhuis zijn prima en een eerste hulp hebben we in Hilversum ook helemaal niet nodig, aldus de commissie. De commissie heeft haar rapport tijdens de uitreiking uitgebreid toegelicht. Vervolgens is er vandaag, vrijdag 16 oktober, gelegenheid om vragen te stellen. Daar is een speciale bijeenkomst voor belegd. Vervolgens wordt het nog een keer in een Discussie en dan in Het Besluit behandeld. Een merkwaardig traject. Waarom kunnen vragen niet gewoon in De Discussie worden gesteld? Is daar nou echt zo’n aparte, een beetje stiekem georganiseerde, sessie voor nodig? En wat gaat er eigenlijk precies besloten worden in Het Besluit?

Wij snappen het niet. Als de gemeenteraad een commissie opdracht geeft om een onderzoek te doen, dan is het toch logisch dat we dat ook weer in De Discussie behandelen? Dat zijn keurige ruim van te voren aangekondigde openbare bijeenkomsten waar iedere inwoner van Hilversum kan komen luisteren naar wat hun volksvertegenwoordigers uitspoken. En zo hoort het ook. Wij hebben een aantal vragen voor de commissie en die willen we graag tijdens De Discussie aan ze stellen, niet tijdens zo’n weggestopte bijeenkomst.

In de wandelgangen horen we echter dat de commissie niet naar De Discussie wil komen, dat vinden ze namelijk veel te “politiek”. Wat is dat nou voor onzin? Als je een opdracht van de gemeenteraad van Hilversum aanneemt, dan zou er inderdaad wel eens politiek aan te pas kunnen komen. Als je dat niet wilt, dan moet je er niet aan beginnen!

Het hele onderzoek en de afwerking begint steeds meer te lijken op een toneelspel. Een toneelspel dat er toe leidt dat de meerderheid van de raad straks kan zeggen dat ze er nu ook niets meer aan kunnen doen en dat meewerken aan de plannen van Tergooi gewoon het beste is. De SP blijft zich daar tegen verzetten. Wij doen niet mee.
Wij zullen er vanmiddag dan ook niet zijn.

Lees onze eerdere reactie op het rapport