Praat mee over het SP Hilversum verkiezingsprogramma!

21 oktober 2009

Praat mee over het SP Hilversum verkiezingsprogramma!

De contouren van het verkiezingsprogramma voor de SP Hilversum zijn inmiddels opgesteld. Nu moet dat verder worden uitgewerkt. Voor die uitwerking worden een aantal themabijeenkomsten belegd waar leden, bestuur en fractie het programma verder uitwerken. Daarna worden al die onderdelen samengevoegd en wordt het dan ontstane conceptprogramma voorgelegd aan de Algemene ledenvergadering. Dat zal zo rond eind november zijn.

Voor de themabijeenkomsten zijn al onze leden van harte welkom, we roepen iedereen dan ook op om te kijken welke onderwerpen u van belang vindt en daar over mee te komen praten.

In onderstaand schema staan data en onderwerpen. Als u ons laat weten dat u wilt komen, dan sturen wij u kort daarvoor een bericht met de plaats van de bijeenkomst (die is afhankelijk van het aantal mensen dat wil komen). We rekenen op een grote opkomst!

Thema Cultuur
Hier gaat het over het cultuurbeleid, denk aan Musea (museum Hilversum), over het poppodium, bibliotheken, kleinschalige culturele activiteiten, etc.
Dinsdag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur

Thema Verkeer en vervoer
Dit thema gaat zeker niet alleen maar over auto’s, maar ook over fietsbeleid, openbaar vervoer, transferia, verkeersveiligheid, etc.
Dinsdag 27 oktober van 21.15 tot 22.15

Thema Huisvesting
Een van de vier “kernthema’s” van ons verkiezingsprogramma. Over (jongeren)huisvesting, doorstroming, levensloopbestendig bouwen, sloop en renovatie, Metropoolontwikkelingen,kantoorruimte en bedrijvenparken.
Dinsdag 10 november, 20.00 tot 21.00 uur

Thema Zorg
Alweer een “Kernthema” uit ons verkiezingsprogramma. Hier bespreken we hoe we aankijken tegen zorg voor Hilversummers, welke rol heeft een ziekenhuis, huisartsenpost of eerste hulp daarbij? Moet zorg zich voornamelijk richten op ouderen? Welke rol speelt thuiszorg en andere WMO ontwikkelingen eigenlijk als het om zorg voor Hilversummers gaat. Zijn woondienstenzones echt een goed idee?
Dinsdag 10 november, 21.15 tot 22.15 uur

Thema Bestuur, dienstverlening, inspraak en participatie
Al in 2006 hebben wij participatie als het eerste hoofdstuk in ons verkiezingsprogramma opgenomen en ook nu is het een van de vier kernthemas. Hoe brengen we politiek dichter bij mensen? Hoe kunnen Hilversummers een grotere rol krijgen in de besluitvorming. Hoe breiden we participatie uit naar andere beleidsterreinen dan alleen bouwprojecten? Hoe kan internet daar een rol bij spelen? Welke verbeteringen in de dienstverlening van de gemeente zien wij als noodzakelijk.
Vrijdag 13 november, 20.00 tot 21.00 uur

Thema Natuur en Milieu
Hoe gaan we om met duurzaamheid? Moeten en kunnen duurzaamheidseisen een plaats krijgen in bouwprojecten van scholen, kantoren en woningen? Wat doen we als gemeente zelf aan energiebesparing? Hoe gaan we om met de natuur in de stad? En aan de randen? Hoe kijken we nu aan tegen Anna’s Hoeve? Over deze en veel meer onderwerpen spreken we tijdens deze bijeenkomst.
Vrijdag 13 november 21.15 tot 22.15 uur

Thema Veiligheid
Hier gaat het over cameratoezicht, toezicht door jongeren en het blauw op straat. Maar ook over de inrichting van de openbare ruimte. Is investeren in de sociale samenhang van buurten een bijdrage aan het veiligheidsgevoel van mensen?
Dinsdag 17 november 19.30 tot 20.30

Thema Onderwijs
Hoe krijgen we buurtscholen nu eens echt van de grond? Aandacht voor een sluitende “keten” (voorschoolse opvang, school, naschoolse opvang) kan ouders helpen, maar hoe realiseren we dat? Willen we meer MBO- en HBO-opleidingen in Hilversum? Zo ja, hoe krijgen we die dan? Wat vinden we van islamitische scholen? Hoe zorgen we er voor dat onderwijshuisvesting de aandacht blijft houden die het verdient?
Dinsdag 17 november 20.30 tot 21.30 uur

Thema Integratie
Is integratie niet voor een belangrijk deel te bereiken door het wegwerken van sociale achterstanden? Krijgt het thema wel voldoende aandacht in Hilversum? Wat vinden we als SP eigenlijk over dit thema en maken we dat wel voldoende duidelijk? Hoe kijken we aan tegen vrouwenbesnijdenis? Belangrijke onderwerpen die bij dit thema aan de orde komen.
Dinsdag 17 november 21.30 tot 22.30 uur

Thema Financiën
Hoe gaan we in Hilversum om met het geld? Wat vinden we van de woonlasten? Van de OZB? Zijn de lasten voor bedrijven te hoog of te laag? Levert het GAD wel waar voor zijn geld of kunnen we het als gemeente beter zelf doen? Hoe kunnen we de gemeentelijke lasten eerlijker verdelen tussen rijk en arm?
Donderdag 19 november 19.30 tot 20.30 uur

Thema Armoedebestrijding
Loketten en spreekuren waar informatie over verschillende onderdelen van dit thema informatie wordt gegeven zijn heel succesvol. Maar is één loket niet veel slimmer? Hoe versterken we de maatschappelijke opvang nu steeds meer gezinnen op straat terecht komen? Verdient het krijgen van kinderen in deze tijd van vergrijzing eigenlijk geen bonus? Hoe kunnen we chronisch zieken en gehandicapten meer financiële ruimte geven?
Donderdag 19 november 20.30 tot 21.30 uur

Overige thema’s
Als laatste is er een bijeenkomst waarin we spreken over onderwerpen die bij de themabijeenkomsten niet aan bod zijn gekomen maar die we wel een plek willen geven in ons programma.
Donderdag 19 november 21.30 tot 22.30 uur

Ben je lid van de SP? Praat dan mee over waar wij ons de komende vier jaar voor gaan inzetten. Neem contact met ons op en we laten je weten waar het thema van jouw keuze wordt besproken!

Terug naar de algemene verkiezingspagina