Komt er nog wat van?

2 oktober 2009

Komt er nog wat van?

Eergisteren is Actiz, de organisatie van zorginstellingen, met eenrapportgekomen over de WMO-tarieven die gemeenten hanteren. De schokkende resultaten haalde zelfs het NOS-Journaal. Het blijkt dat veel gemeenten nog steeds minder betalen voor de thuiszorg, dan de kostprijs. Veel thuiszorgorganisaties die een groot deel van de omzet uit thuiszorg halen, verkeren dan ook in de rode cijfers.

Nog geen kostprijsonderzoek....
Al in februari heeft het college de eerste motie over een kostprijsonderzoek naar de thuiszorg overgenomen. Voor de zomer zou de uitkomst van het onderzoek naar de raad gestuurd worden. Door het vertrek van wethouder Ketelaar liep de uitvoering vertraging op. Om het belang nogmaals aan het college duidelijk te maken hebben we i juni weer een motie ingediend, ditmaal gesteund door de gehele raad. De strekking was dat er met grote spoed gewerkt moest worden aan het kostprijsonderzoek en dat daarbij ook aangegeven moest worden welk kwaliteitsniveau tegen welke prijs te verkrijgen is. We willen namelijk niet alleen over kosten praten, maar ook over "wat krijgen we daar nu voor?". Wij wilden uiterlijk eind augustus antwoorden. Wethouder Landsaat vroeg of het misschien begin september mocht worden. Blij waren we daar niet mee, maar ja, het moest maar. Het is inmiddels oktober en de raad heeft nog niets!!
Twee moties, en de wethouder doet gewoon alsof hij van niks weet. Dat vinden we echt ongehoord. Niet alleen laat hij hiermee zien dat hij maling heeft aan wat de gemeenteraad wil, hij laat ook de mensen die thuiszorg leveren en de Hilversummers die daar van afhankelijk zijn in de steek.

Ontslagen bij de thuiszorg
In juni is de raad ingelicht over het feit dat de Thuiszorg Gooi- en Vechtstreek (TGV) grote financiële problemen kent bij de uitvoering van de thuiszorg. Begin juli bleek dat men daarom 70 ervaren krachten wilde ontslaan. Wethouder Landsaat vertelde dat hij om de tafel zat met de TGV om de problemen op te lossen.

Geen herstelbetalingen
Twee weken geleden vroegen we maar weer eens hoe het er mee stond. Was de wethouder er al uit? De wethouder liet weten dat er nog gepraat werd. Wat ook opviel, was dat de wethouder zei dat er geen sprake was van herstelbetalingen. Dus de thuiszorgorganisatie draait per uur verlies, en de wethouder laat dat zo? Hoe denkt de wethouder dan dat hij gaat voorkomen dat de TGV omvalt? We weten het niet, want de wethouder houdt zich stil. Zelfs de antwoorden op onze vragen kwamen er maar met grote moeite uit.

Wurgcontract moet van tafel
In Hilversum hebben we nog steeds geen kostprijsonderzoek. Maar uit alle landelijke rapporten blijkt keer op keer dat de prijs van 19,45 euro die we in deze regio betalen veel te laag is. Ook de prijs van 22 euro die we in 2010 maximaal gaan betalen voor eenvoudige en uitgebreidere zorg te zamen blijkt te laag. Het Actiz-onderzoek toont aan dat een uur eenvoudige zorg al 23 euro kost in 2010. En dat is niet het eerste onderzoek. Steeds weer blijkt dat de door Hilversum betaalde tarieven veel te laag zijn. En de wethouder houdt de gemeenteraad gewoon aan het lijntje en doet alsof er niets aan de hand is. Dat kunnen we niet langer tolereren.

In veel regio's zijn al thuiszorgorganisaties omgevallen. Dat risico speelt hier ook. Mensen in Hilversum krijgen dan geen thuiszorg meer en werknemers worden ontslagen. Wij vinden dat dit voorkomen moet worden. Het college moet de thuiszorgorganisatie per direct een hogere prijs gaan betalen en een nieuwe aanbesteding starten. En dan nemen we dit keer eens een faire prijs als uitgangspunt.

Eigenlijk zouden we daar gewoon een motie over moeten indienen. Maar ja, deze wethouder trekt zich van moties niet al te veel aan...