Wurgcontracten aangetoond

1 augustus 2009

Wurgcontracten aangetoond

In de Gooi-en Eemlander stond het afgelopen vrijdag klip en klaar: De gemeenten in het Gooi betalen te weinig voor de thuishulp. Uit een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat er 21,50 euro per uur nodig is om thuiszorg te kunnen leveren. En in het Gooi betalen de gemeenten slechts 19,45 euro. Dat is dus 10% minder dan nodig is per uur.
In het Gooi hebben de gemeenten de thuiszorgorganisaties gedwongen voor elk uur thuiszorg er zelf 2 euro op in te teren. Als dat geen wurgcontract is! De thuiszorgorganisatie Gooi en Vechtstreek kan dit niet langer trekken en volgens de krant lopen er nu onderhandelingen met de Gooise gemeenten over aanpassing van het contract. De SP Hilversum eist dat er nu direct een eerlijke prijs betaald gaat worden voor kwalitatief goede thuiszorg!

WMO is bezuinigingsoperatie
In de gemeenteraad heeft SP Hilversum aldoor uitgesproken dat de WMO zal uitmonden in een grote bezuinigingsoperatie. Het kabinet heeft de thuiszorg, die voorheen landelijk geregeld was onder de AWBZ, overgedragen aan de gemeenten. Daarbij is er de verwachting uitgesproken dat gemeenten de thuiszorg goedkoper kunnen inkopen. Dat zijn de gemeenten ook gaan doen. Landelijk gezien zijn de uurprijzen onder druk komen te staan en houden de gemeenten miljoenen euro's over op de thuiszorg. Ook in deze regio vinden de gemeenten dat het allemaal wel goedkoper kan. De laatste aanbesteding voor de thuiszorg zijn ze met dollartekens in de ogen in gegaan. En ook hier blijven dan ook tonnen over.

Broddelwerk bij vaststelling uurprijs
De Gooise gemeenten hebben in de aanbesteding vastgelegd dat ze niet meer dan 19,45 euro per uur thuiszorg gingen betalen. Deze prijs is zo'n beetje op de achterkant van een bierviltje bepaald. Er is geen kostprijsanalyse gemaakt, zoals veel andere gemeenten wel deden. In het thuiszorgdossier, dat ter inzage is gelegd voor de gemeenteraadsleden, zit een onderbouwing van prijs. Wat blijkt, er is onder andere gerekend met een verouderde CAO. En zo zijn er nog wel meer eigenaardigheden. Want ondanks herhaald aandringen van de SP blijkt uit de stukken dat de verschillende wethouders (Hammer, Ketelaar en nu Landsaat) de uurprijs nooit serieus opnieuw hebben laten bekijken. Ze hebben gewoon vastgehouden aan de in de regio bedachte 19.45 euro.

Het Gooi betaalt minder dan elders in het land
Eind januari schreven we het al: Met deze aanbesteding behoort Hilversum tot één van de slechtst betalende gemeenten als het gaat om de thuiszorg. De landelijke organisatie voor zorginstellingen Actiz is op dit moment een inventarisatie aan het maken welke uurprijs de gemeenten in het land hanteren. Nu al geven ze aan dat het Gooi zich met 19,45 euro in de onderste regionen bevindt.

Salaris inleveren of ontslag moet van de baan
De rekening voor deze bezuinigingsoperatie komt te liggen bij de medewerkers in de thuiszorg. Begin juli liet Thuiszorg Gooi- en Vechtstreek weten dat zo'n 70 goed opgeleide thuiszorgmedewerkers, met vaak al jaren ervaring, niet langer geschikt zijn voor de thuiszorg. Ze moeten kiezen tussen het inleveren van 15% salaris, zodat ze evenveel verdienen als ongeschoolde krachten of ontslag. SP Hilversum vindt het een schande dat ervaren krachten de thuiszorg uitgewerkt worden. We eisen dat het behoud van deze medewerkers onderdeel uitmaakt van de afspraken die nu opgesteld worden.

Het gaat om kwaliteit
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of de klant, de inwoner van Hilversum of het Gooi, goede thuiszorg ontvangt. Thuiszorg waar hij of zij recht op heeft. Zonder wachtlijsten, door vriendelijke, bekwame en gemotiveerde thuiszorgmedewerkers en voor de afgesproken uren. Met de ingang van het nieuwe contract beloofden de regio-gemeenten het einde van de wachtlijsten, ook tijdens de vakanties. SP Hilversum gaat nu op onderzoek uit om te vragen hoe dit alles uitpakt voor de mensen die thuiszorg krijgen. Want daar zit onze grootste zorg. Het steeds minder betalen van medewerkers in de thuiszorg levert een groot verloop op. Daardoor krijgen klanten (u dus) te maken met steeds weer andere medewerkers. En die medewerkers worden steeds slechter opgeleid, want ook daar is geen geld voor beschikbaar.
Op zaterdag 8 augustus bellen we aan bij verschillende complexen seniorenwoningen in Hilversum om te horen wat daar de ervaringen zijn. De resultaten zullen we bespreken in de gemeenteraad met de wethouder Zorg. Vier jaar geleden heeft de partij van die wethouder tenslotte ook zijn handtekening gezet onder een collegeprogramma waarin staat dat de Hilversummers er als gevolg van de invoering van de WMO in zorg niet op achteruit gaan. Het is nu tijd om die belofte overeind te houden en de thuiszorg niet het kind van de rekening te laten worden.

Nu een eerlijke prijs!
SP Hilversum eist dat de motie over het kostprijsonderzoek die ze eind juni, samen met alle andere partijen, behalve de PvdA, heeft ingediend versneld wordt uitgevoerd. Alleen op basis van een gedegen analyse van wensen en eisen kan er een eerlijke prijs worden afgesproken. Ook moeten de regio-gemeenten niet langer de bezuinigingen bij de Thuiszorg Gooi- en Vechtstreek centraal stellen. Dit leidt tot onnodige ontslagen en wegloop van thuiszorgmedewerkers. Hierdoor komt de continuiteit van de zorg in gevaar.
Het wurgcontract moet zo snel mogelijk van tafel. Een eerlijke prijs en een goede kwaliteit, nu!