Thuiszorgactie in Hilversum

27 augustus 2009

Thuiszorgactie in Hilversum

De SP Hilversum heeft zaterdag 8 augustus 's middags op de markt in Hilversum met mensen gesproken over die thuiszorg. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat Hilversum één van de laagst betalende gemeentes is als het gaat om de thuiszorg. Deze middag was de start van het onderzoek van de SP Hilversum naar de kwaliteit van de thuiszorg. De komende maanden zullen wij nog op meer momenten met de mensen in gesprek gaan waar het echt om gaat in de thuiszorg: de mensen die er werken en de mensen die de zorg ontvangen.

Veel gehoorde klachten waren de slechte organisatie en planning waardoor het vaak gebeurt dat mensen een week of soms zelfs weken zonder hulp zitten. Veel wisselende medewerkers zorgen natuurlijk ook bij de mensen die de zorg ontvangen voor veel onrust. Ook lijkt er vaak niet voor goede vervanging gezorgd te worden bij ziekte of vakantie. Een aantal mensen die wij spraken gaven aan dat zij in de vakantieperiode zelfs met behulp van familie voor de vervanging zorgen!

Doordat er zo vaak gewisseld wordt met personeel hebben mensen vaak het gevoel dat zij niet weten wie ze nu eigenlijk in huis halen. Hierdoor is er ook geen tijd om een goed contact op te bouwen met de medewerker en om zo ook vertrouwen in de ondersteuning te hebben. Ook weten mensen vaak niet waar zij recht op hebben en hoe ze de situatie bijvoorbeeld zelf meer in de hand kunnen krijgen door het aanvragen van een PGB.

Toch hebben wij ook veel positieve verhalen gehoord. Mensen die al jaren dezelfde hulp hebben waar zij blindelings op vertrouwen en heel tevreden over zijn. Ook het samen koffie drinken en gezellig met elkaar bijpraten zijn belangrijke dingen die vaak naar voren kwamen. Graag willen wij de komende tijd nog meer verhalen horen, zowel van medewerkers als van mensen die zelf thuiszorg ontvangen. Op de website kunt u uw naam en telefoonnummer invullen, dan nemen wij contact met u op. Ook zullen wij de komende maanden op nog meer plekken in Hilversum te zijn om meer te weten te komen over wat de gevolgen van deze bezuinigingen zijn. Houdt u de website in de gaten voor meer informatie!