Ons ziekenhuis hoort in Hilversum!

11 juni 2009

Ons ziekenhuis hoort in Hilversum!

Gisteravond heeft de SP tegen een initiatief voorstel van PvdA, D66 en Christen Unie gestemd. Het voorstel moest leiden tot een onderzoek naar de beste mogelijkheden voor het voortbestaan van het ziekenhuis. Wij hebben tegengestemd omdat het voorstel een aantal zeer eigenaardige elementen in zich had.

In besluitpunt 1 staat bijvoorbeeld dat één van de aandachtspunten nieuwbouw in Hilversum of in de regio is. Verder wordt gesteld dat het vanuit het perspectief van marktwerking en efficiency de huidige situatie niet meer vol te houden is. In de Gooi en Eemlander van 3 juli heeft PvdA fractievoorzitter Hans Haselager, mede indiener van het voorstel, toegelicht waar het wat hem betreft om gaat:“Als Groot (de onderzoeker-red) zegt dat Blaricum de beste locatie is, dan moet ik dát uitleggen”.

De SP gelooft er niet in dat het goed is dat marktwerking in de zorg bepaald waar een ziekenhuis komt te staan. Want als we achter dat dogma aan blijven lopen, dan eindigen we straks met één ziekenhuis in het centrum van het land omdat dat zo efficiënt is. Wij zullen ook absoluut niet aan Hilversummers gaan uitleggen dat Blaricum de beste keus voor ons ziekenhuis is. Ook niet als een onderzoeker dat zegt. Wij vinden dat zorg bij mensen in de buurt hoort en dat Hilversum, een stad met 83.000 inwoners, een eigen ziekenhuis hoort te hebben. Wij nemen geen genoegen met een pleisterplaats en een zorghotel.

Wij beschouwen het voorstel, dat gesteund werd door alle andere partijen behalve de SP, als een vluchtpoging. Partijen zien hun kans schoon om met een “deskundigenonderzoek” in de hand straks te kunnen zeggen: “Wij kunnen er nu ook niets meer aan doen, Blaricum is gewoon de beste plek”. Dat al die partijen die de afgelopen jaren geen poot hebben uitgestoken voor ons ziekenhuis deze kans aangrijpen is al erg genoeg, maar dat juist ook de PvdA zich neer wil leggen bij een keus voor Blaricum verbijstert ons. Samen met de PvdA heeft de SP duizenden handtekeningen opgehaald, hebben we een demonstratie voor de deur van het ziekenhuis georganiseerd, discussieavonden gehouden, etc. Allemaal met een heldere boodschap “Handen af van ons Ziekenhuis.” Met als excuus dat een gezamenlijk standpunt belangrijk is, kiest nu ook de PvdA voor de oplossing die de Raad van Bestuur van Tergooi steeds heeft gewild: Blaricum.

De SP houdt vast aan het standpunt dat ons ziekenhuis in Hilversum hoort. Ook als wij daarmee een roepende in de woestijn lijken te worden. Niet omdat we eigenwijs willen zijn, maar vanuit de overtuiging dat dat de beste keus voor Hilversummer is.

Lees de bijdrage van de SP in de raadsvergadering van 10 juni
 Lees het Initiatiefvoorstel