Heeft stemmen zin?

2 juni 2009

Heeft stemmen zin?

Het huidige 'Europa', waar we op 4 juni voor naar de stembus mogen, is weinig anders dan een neoliberaal bolwerk. Het gelooft heilig in marktwerking en daarom moet onderwijs, energie, openbaar vervoer en zorg allemaal naar de markt.

Maar ja, de kredietcrisis heeft ons geleerd dat die markt zich vooral richt op kortetermijnwinsten. En uiteindelijk moeten de burgers van Europa bloeden om de banken overeind te houden en de bonussen voor die zogenaamde topbestuurders uit te kunnen betalen. En ondertussen gaat het ook in de zorg alleen nog maar om geld en moeten onrendabele vestigingen van ziekenhuizen, zoals in Hilversum, sluiten en komt zorg steeds verder van mensen af te staan. Nederlanders weten al langer dat er van het huidige Europa niets te verwachten valt. Niet voor niets stemde in 2005 zo'n 61,6 procent van de Nederlanders tegen de Europese grondwet.

En toch vind de SP dat u op 4 juni moet gaan stemmen. Niet om dat Brusselse circus overeind te houden, maar om er een eind aan te maken. De SP is vóór het lidmaatschap van Nederland van de Europese Unie, laat dat duidelijk zijn. We hebben er vrede en welvaart aan te danken Maar het kan wel een beetje minder, en anders. Europa hoeft zich niet te bemoeien met de lengte van de komkommers. En Nederland heeft zeker geen behoefte aan marktwerking in de zorg.
De SP wil een Europa dat zich inzet voor een betere wereld. Een Europa dat vecht tegen sociale onrechtvaardigheid en opkomt voor de zwakkeren. Een Europa dat er voor zorgt dat de veroorzakers van de financiële crisis niet lachend hun bonus opstrijken. Een Europa waar zorg draait om mensen, en niet om geld. Europa moet een nieuwe koers uit zetten nu de crisis het failliet van het neoliberalisme heeft aangetoond.
De SP kan daar een belangrijke rol bij spelen. Wij zijn het gewend om met mensen in gesprek te gaan over hun dagelijkse problemen en samen met hen naar oplossing te zoeken. Dat doen we in Hilversum met Buurten in de Buurt, we doen dat landelijk door 2e kamerleden te betrekken bij lokale activiteiten. En dat willen we ook in Europa doen.
Wij willen minder Brussel en meer menselijke maat. Ga stemmen op 4 juni. Kies voor minder Brussel en een ander Europa.