Buurten in de Bloemenbuurt

20 juni 2009

Buurten in de Bloemenbuurt

De SP Hilversum op 30 mei ZO-kranten rondgedeeld in de Bloemenbuurt. Dit gebeurde in het kader van de SP-actie 'Buurten in de Buurt', het grootste wijkonderzoek in Nederland. De ZO-krant ging deze editie over de Europese Verkiezingen. Tijdens het buurten wilden we vooral de mensen vragen naar de grootschalige renovatie die woningbouwvereniging Dudok de komende jaren in de buurt gaat uitvoeren. Ondanks het mooie lente weer hebben we toch nog veel mensen gesproken.

De bewoners van de Bloemenbuurt zijn over het algemeen tevreden Hilversummers. De meeste mensen vinden het een gezellige buurt om in te wonen met veel contacten met anderen: een ouderwetse buurt waar mensen hun buren én mensen in de straat nog kennen.

Toch klaagden mensen ook! Voor veel van hen waren de renovatieplannen en dan vooral het moment wanneer deze uitgevoerd zouden gaan worden - nog onduidelijk. Een veel gehoorde klacht was het punt dat Dudok eerst gaat beginnen met de buitenkant van de woningen, maar dat veel bewoners de problemen aan de binnenkant van hun huis veel belangrijker vinden. Ook zijn veel mensen bang dat de huren te veel omhoog gaan en zij het wonen in hun geliefde buurt eigenlijk niet meer kunnen betalen. De bewoners aan de rand van de buurt, de Diependaalselaan, hebben weer heel andere problemen. Dudok wil hun woningen slopen om er een parkeergarage te bouwen.(Lees hier meer)

Ook kwamen wij in de Bloemenbuurt weer andere bekende Hilversumse problemen tegen: hondenpoep, te weinig parkeerplaatsen en drukte en files op de wegen. Een aantal mensen die in de buurt van het kinderdagverblijf wonen, gaven aan hier regelmatig overlast van te ondervinden. De bewoners vinden dat met name de drukte op de Diependaalselaan alleen maar erger is geworden sinds de wijzigingen bij de rotondes. Naast het buurtonderzoek hebben we ook gesproken met de mensen over de Europese verkiezingen op 4 juni en natuurlijk veel ZO-kranten uitgedeeld.

Een groot deel van de mensen in de Bloemenbuurt lijkt dus zeker positief te staan tegenover de renovatie plannen. Maar de onduidelijkheid rondom deze plannen en ook de onzekerheid over de mogelijke verhoging van de huren, en de voorgenomen sloop zorgen ervoor dat niet iedereen staat te juichen om deze veranderingen in de toekomst. Wij zullen zeker contact blijven houden met de bewoners van de Bloemenbuurt.