Bij de komst van een wethouder

9 mei 2009

Bij de komst van een wethouder

De PvdA heeft een nieuwe kandidaat wethouder gevonden. Jan Landsaat gaat de vertrekkende wethouder Ketelaar opvolgen. Op 13 mei mag de raad beslissen of ze dit een goede keus vinden of niet. Er vallen een paar dingen op bij deze voordracht. Op de eerste plaats is dat de manier waarop de voordracht plaats vindt. Vlak voor het besluit heeft de fractievoorzitter van de PvdA een bijeenkomst gepland waar de raadsleden vragen kunnen stellen. Direct aansluitend is dan de benoeming. Als je bedenkt dat we pas sinds woensdag weten wie de nieuwe kandidaat is, wordt de raadsleden wel erg weinig kans gegeven om even na te denken en te overleggen.

Naarden is geen Zoetermeer
En dan is er natuurlijk nog het feit dat deze wethouder niet in Hilversum woont. Natuurlijk, Naarden is geen Zoetermeer. De kennis van de regio van deze nieuwe wethouder lijkt mij een voordeel. Maar ja, die kennis zou een wethouder die uit Hilversum afkomstig is natuurlijk ook hebben. De SP is niet principieel tegen wethouders van buiten de gemeente, maar het is volgens ons altijd beter om een Hilversummer op zo'n post te hebben. Je moet een wethouder bij de bakker en de supermarkt kunnen tegen komen. Hij moet een vanzelfsprekende affiniteit en gevoel bij de stad en zijn inwoners hebben. Wethouders van buiten vergroten de afstand tussen inwoners en politiek. Dit is nu al de tweede wethouder van buiten Hilversum. Dat is niet echt een goede ontwikkeling. Nou ja, het is maar een jaar en in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de partij die de wethouder voordraagt.

Te belangrijk voor alleen de PvdA
Het meest opvallend is echter de opmerking die de PvdA fractievoorzitter maakt over de portefeuille verdeling. Hij wil graag wat herverdelen, maar dan wel tussen de twee PvdA wethouders. De rest van het college doet blijkbaar niet mee. Dat is niet alleen opmerkelijk, maar volgens de SP ook onverstandig. Hilversum kan zich niet veroorloven dat er in het komende jaar weer iets mis gaat met een wethouder. Deze stad moet bestuurt worden door een stabiel en deskundig college. Daar past geen jaarlijkse wisseling van de wacht bij. Dat levert vertraging en steeds weer kleine veranderingen in beleid op. Dat moeten we voorkomen. De stabiliteit van het college is belangrijk. Daar hebben het college, de coalitie en de gemeenteraad een belangrijke rol in. Zij moeten samen tot een logische verdeling van portefeuilles zien te komen. Het is te belangrijk om alleen aan de PvdA over te laten.

Uit de wandelgangen
  De mededeling van de PvdA komt niet uit de lucht vallen. Twee weken geleden heb ik de PvdA fractievoorzitter gevraagd of het niet verstandig zou zijn om over een herverdeling van portefeuilles na te denken, om te voorkomen dat een nieuwe wethouder een veel te zware last op zijn schouders krijgt. Hij mopperde wat en liet weten dat de tijdelijke verdeling van taken al tot een hoop gedoe had geleid. Hij wilde eerst maar eens afwachten wie de nieuwe wethouder zou worden. Blijkbaar wilde hij er nu geen misverstand over laten bestaan dat de PvdA de portefeuilles die ze nu hebben als 'van de PvdA' beschouwen. En daar moet de rest van de wereld dan van afblijven. Coalities zijn leuk, maar het moet niet te gek worden heeft hij waarschijnlijk gedacht.

De beste man of vrouw
De merkwaardige mededeling van de PvdA dat ze zelf de portefeuilles verdeeld, gaat ook compleet voorbij aan de manier waarop de huidige verdeling tot stand is gekomen. Tijdens de vorming van de huidige coalitie is meerdere malen (en in totaal vele uren) gesproken over de verdeling. Daarbij zijn allerlei aspecten afgewogen. Het ging zeker niet alleen over de vraag welke partij welke portefeuille kreeg. Er is juist heel goed gekeken naar welke onderwerpen nou goed bij een bepaalde persoon pasten. Je zoekt tenslotte de beste vrouw of man uit voor een specifieke taak. Dat speelt nu blijkbaar geen rol voor de PvdA. Dat is merkwaardig en het heeft als risico dat de nieuwe wethouder straks opgezadeld zit met een aantal onderwerpen waar hij eigenlijk niet zo goed mee uit de voeten kan. Dat kan vervelende gevolgen hebben voor die wethouder en voor de PvdA. En niet op de laatste plaats voor Hilversum.