ISV subsidie in gevaar

12 maart 2009

ISV subsidie in gevaar

Tijdens de raadsbehandeling van de grondexploitaties op 13 november vorig jaar vroeg de SP naar gevolgen van vertragingen voor ISV-subsidies. We kregen een heel kort antwoord van een kersverse wethouder. Omdat het haar eerste woorden in de raad waren, hadden we daar natuurlijk begrip voor, en het belangrijkste punt was dat onze zorgen waren geuit.
Tot onze verbazing lijkt het erop dat op dat moment al sprake was van een voorgenomen intrekking. Wethouder Hammer had op bestuurlijk niveau al overleg gehad.

Afgelopen dinsdag heeft de SP daarom schriftelijke vragen gesteld over het terugbetalen van ISV subsidie voor het Lieven de Key-project. Vooral de manier hoe we hier achter zijn gekomen heeft ons verbaasd, zeker omdat we al eerder onze zorgen hadden geuit. Er lag ineens een brief in de leeskamer van de raad. In de leeskamer liggen nogal wat stapels papieren, bijlagen van brieven, kaarten, bouwtekeningen en veel meer achtergrondinformatie. Raadsleden komen daar niet zo heel vaak omdat de meeste stukken digitaal verzonden worden, en alleen als een raadslid achtergrondinformatie nodig heeft is het de moeite waard om de leeskamer te bezoeken.
Dan is het dus niet zo raar dat raadsleden niet weten dat er iets aan de hand is, als niemand zegt dat deze toch wel belangrijke brief ergens op een plankje ligt. Het college heeft de plicht om de raad op de hoogte te houden van belangrijke ontwikkelingen. Normaal wordt dat gedaan met raadsinformatiebrieven. Waarom dat nu niet is gebeurd, is onduidelijk. Was de gemeente bang voor de reacties uit de buurt door deze tegenslag? Dat er ineens 1,4 miljoen euro wordt geschrapt aan toegezegde subsidies, dat is natuurlijk belangrijke informatie. Voor ons dus een reden om kritische vragen te stellen over deze gang van zaken.
Vooral omdat het Lieven de Key-project niet het enige vertraagde project is dat gedeeltelijk met ISV subsidies wordt betaald. Denk aan de bouw van de Vorstin in combinatie met jongerenwoningen, en nog vele projecten in Noord. Daarom hebben we nu ook de status van alle ISV subsidies opgevraagd.

Lees de vragen