Nogmaals thuiszorg

7 februari 2009

Nogmaals thuiszorg

Op 4 februari heeft de gemeenteraad op verzoek van de SP nogmaals gesproken over het afgesloten contract voor de thuiszorg. Wij zijn namelijk zeer ontevreden met het contract. Er worden nauwelijks kwaliteitseisen gesteld aan de thuiszorg die de Hilversummers straks krijgen. Daar komt nog bij dat Hilversum een van de slechtst betalende gemeentes in het land dreigt te worden als het om thuiszorg gaat.

De wethouder liet doorschemeren dat ze misschien nog wel iets aan het contract wil veranderen. Met name op het gebied van kwaliteit wilde ze wel proberen nadere afspraken te maken. Daar waren wij natuurlijk blij mee, maar op de vraag waar de thuiszorg dan het geld vandaan moest halen om opleidingen en training van hun medewerkers te betalen, bleef ze het antwoord schuldig. Ze liet weten dat ze voorlopig niet meer wilde gaan betalen dan afgesproken. Wij waren blij met de extra kwaliteitseisen, maar begrepen niet dat de wethouder daar dan niet voor wilde betalen. Nadat bleek dat ook de rest van de raad dat toch wel eigenaardig vond, begon ze wat bij te draaien. Het lukte haar echter niet om een formulering te vinden die de raad tevreden stelde. Op 11 februari zal de SP dan ook een motie indienen met een formule-ring die volgens ons de lading wel dekt. Wij hebben sterk de indruk dat we voor die motie wel een meerderheid kunnen vinden.