Gemeente weet wat belangrijk is

27 februari 2009

Gemeente weet wat belangrijk is

De gemeente heeft al enige tijd ruzie met het bedrijf dat de gemeentelijke panden schoonmaakt. Het komt er in het kort op neer dat het bedrijf dat het vorige schoonmaakbedrijf heeft overgenomen, vindt dat de gemeente te weinig betaalt voor het schoonmaken. De gemeente beroept zich op het feit dat er gewoon een contract is waar die schoonmaker, GOM, zich aan heeft te houden. Het conflict is zo hoog opgelopen dat het is voorgelegd aan een arbiter, een onafhankelijke partij die uitspraak doet en waar beide partijen zich aan hebben te houden.

Deze week heeft die arbiter uitspraak gedaan en de gemeente ongelijk gegeven. De arbiter vind het door de gemeente te betalen bedrag voor de schoonmaak te laag. Het contract zal nu worden ontbonden en er wordt opnieuw aanbesteed.

De SP heeft de gang van zaken met grote belangstelling gevolgd omdat het wel heel erg lijkt op wat er in de thuiszorg aan de hand is. Eerst nog maar even iets over de schoonmaak. In het contract stond dat de gemeente 19 euro en 12 cent per uur betaalde voor de schoonmaak (Daarvan wordt alles betaald: het bruto salaris van de schoonmaker dus inclusief alle werkgeverslasten, improductieve uren als reis- en overlegtijd en alle andere overheadkosten voor het bedrijf). De arbiter stelt dat het onmogelijk is om het werk voor dat geld te doen. Het tarief dient verhoogd te worden naar 23,61 euro.

Maar dan de Thuiszorg: begin dit jaar heeft de gemeente daarvoor ook een nieuw contract afgesloten. Daarin wordt door de gemeente 19.45 euro betaald aan mensen die niet alleen bij u thuis komen om schoon te maken, maar die ook nog eens moeten opletten of alles wel goed met u gaat, extra hulp moeten inschakelen als dat nodig is, etc. De SP bevraagt de wethouder bijna wekelijks over dit onderwerp, omdat wij dat bedrag veel te laag vinden. Op 11 februari zegde de wethouder toe een kostprijsonderzoek te doen om te kijken welk bedrag redelijk zou zijn. Een dag later meldde diezelfde wethouder echter alweer per brief dat ze het bedrag in geen geval gaat verhogen.

De uitspraak van de arbiter maakt pijnlijk duidelijk hoe er binnen de muren van het raadhuis over de thuiszorg wordt gedacht. Het komt er kort gezegd op neer dat we wel 23,61 euro gaan betalen voor het laten stofzuigen van de kamer van de wethouder, maar om er voor te zorgen dat uw moeder of uzelf langer zelfstandig thuis kan blijven wonen, vindt de gemeente 19,45 wel genoeg. De SP vindt dat een verbijsterende constatering.

Afgelopen woensdag hebben we tijdens de vergadering van de gemeenteraad wethouder Ketelaar opnieuw over deze kwestie bevraagd. Zij vindt dat de situaties niet vergelijkbaar zijn. Het een heeft niets met het ander te maken. Wij denken dat de wethouder zich vergist. De enige echt belangrijke verschillen tussen beide zijn dat het schoonmaakbedrijf naar de arbiter is gestapt en dat de gemeente hen nu ruim 20% meer betaalt.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als alleen een uitspraak door een onafhankelijke rechter mevrouw Ketelaar kan doen inzien dat thuiszorg van groter belang is dan een fris gestofzuigde kamer in het raadhuis?